Цитата
“Вони вважають, що їм вдалося вибудувати незалежну від держави і українських політиків свою вертикаль: починаючи від НАЗК, яке збирає інформацію, потім НАБУ і САП, які трансформують це в кримінальні справи і закінчуючи ВАКС, який виносить вироки. Тобто вибудувана паралельна вертикаль правосуддя в країні і, звичайно, для них це, безумовно, успіх. Ця держава в державі дозволяє впливати на політичні та економічні українські еліти. Це не призводить до „посадок", а призводить до тих чи інших форм закулісного шантажу закулісної еліти", — пояснив він.
Деталі
На тлі малозначущих досягнень НАБУ і всієї антикорупційної вертикалі, витрати на її утримання досить значні для бюджету, вважає Бортник.
Політолог упевнений, що сумнівний з точки зору конституційності статус НАБУ позначиться і під час обрання нового директора бюро.
"Будуть оскаржувати, знову буде тягнутися ця тяганина, цей невизначений статус буде предметом торгів між Офісом Президента і західними партнерами, ось і все. Залишатиметься ось такий нестабільний статус. Це буде інструментом політичних ігор. Для України це нічого не дає, ця антикорупційна вертикаль не працює за великим рахунком", — прокоментував Бортник.
Він вважає, що антикорупційна реформа в Україні провалена, а НАБУ та їхні партнери заявляють про успіхи, щоб виправдати розтрату грошей платників податків.
"Вони витратили на це величезні гроші, причому, гроші платників податків і вони не можуть говорити про провал цих реформ, для них це самовиправдання. Якщо на Заході почують, що це нічого не дало, це позначиться на їхньому становищі, доходах і кар'єрі. Вони будуть до кінця доводити, що це була супер ефективна і успішна реформа", — резюмував Бортник.
Контекст
Сьогодні, 29 листопада посли G7 заявили про "прогрес НАБУ" у боротьбі з корупцією і закликали до "прозорого" відбору нового директора бюро.
До теми
Незважаючи на спроби народних депутатів врегулювати статус НАБУ, воно, як і раніше, функціонує на сумнівних законних підставах. Як пояснюють експерти з головного наукового управління Верхової Ради, НАБУ як орган виконавчої влади зі спецстатусом — не передбачений Конституцією України. Крім того, участь іноземців у формуванні керівництва бюро порушує суверенітет України.
Діяльністю НАБУ в Україні розчаровані і в Європі. Європейський аудитор Юхан Партс заявив, що в Євросоюзі немає країн, масштаби корупції в яких були б такими ж, як в Україні. За підсумками аудиту допомоги ЄС Україні, фахівці прийшли до висновку, що підтримка Євросоюзом реформ в Україні по боротьбі з корупцією малоефективна.
У 2019 році директор НАБУ Артем Ситник був внесений до реєстру корупціонерів, проте продовжив очолювати антикорупційне бюро. Його першого заступника Гізо Углаву неодноразово звинувачували в підіграванні інтересам Саакашвілі і використанні ресурсів бюро, але він так само продовжує займати свою посаду.
За останні 5 років рівень довіри українців до НАБУ знизився вдвічі (з 35% до 16%). Більше, ніж НАБУ, українці довіряють усім іншим правоохоронним органам: СБУ, прокуратурі та поліції.