ne-lyshe-stereotypy-ta-pidmina-poniat-yakymy-instrumentamy-korystuietsia-rosiiska-propahanda-na-prykladakh-poiasnyv-ekspert-psykholoh-kndise

Не лише стереотипи та підміна понять: якими інструментами користується російська пропаганда на прикладах пояснив експерт-психолог КНДІСЕ

 • 287630 переглядiв

Російська пропагандистська машина не зупиняється ні на мить та вигадує все нові інструменти, сенси та значення для своїх маніпуляцій. І якщо російське суспільство поглинає пропаганду, повністю відключивши критичне мислення, то українцям не залишається нічого іншого як захищатися від тих ворожих меседжів. Які основні ознаки пропагандистських повідомлень УНН розповів Едуард Литвиненко, експерт-психолог Київського науково-дослідного інституту судових експертиз.

Російська пропаганда реалізується з метою виправдання ведення воєнних дій, визнання війни правомірною та вимушеною для власного захисту, спричинення внутрішньої дестабілізації українського суспільства 

- пояснює Едуард Литвиненко.

За словами судового експерта КНДІСЕ, збільшення об՚єму російської пропаганди відбувалося поступово, особливо відчутним був сплеск у 2014 році.

До основних форм і прийомів психологічного впливу російської пропаганди експерт віднесить:

• абсолютний фейк – "розіп’ятий хлопчик", "грузинські снайпери на Майдані";

• анонімність (деперсоналізація), як прийом зняття відповідальності – "народ Крыма, население Крыма…. Они поняли что… власть киевская, майданая вот эта власть, она ведет Украину в прошлое";

• відбілювання, виправдовування негативних дій (дискркедитуючих фактів) – "если россия… защищает свой суверенитет – она должна и будет это делать. Если она это делать не будет то после превращения Украины в "антироссию" следующий шаг будет направлен на то, чтобы нарушить целостность самой россии";

• відверта брехня – "россия может ввести свои войска на Украину только в одном случае – случае если до нее и на территорию Украины будут введены войска НАТО. Во всех других случаях это немыслимо";

• маніпулятивний заголовок, емоційне повідомлення про жахливий факт, коли в тексті немає жодної сенсації – "Ви не повірите", великими літерами "СЕНСАЦІЯ", "Читати всім!", "Шокуюча правда";

• підміна понять та використання слів з різним трактуванням – "Мною принято решение о проведении специальной военной операции [замість поняття "війна"]";

• створення спільних символів самоідентифікації та цінностей цільової групи, вживання ідентифікаційних формул – "… все народы, славянские народы, сидят на одном – на Руси. На Руси!";

• упровадження в суспільну свідомість стереотипів, кліше та ярликів, що з погляду більшості оцінних категорій мають негативне сприйняття – "імперіаліст", "націоналіст", "фашист", "шовініст", "бандеровщина – это уже конец Света" т.д.

Ці речі потрібно розуміли та фільтрувати в своєму інфополі. Медіаграмотність – це те, чого повинен дотримуватися кожен із нас. Як мінімум базові кроки – це перевірка достовірності джерел інформації та увага до часу її актуальності. Якщо новина, певна теза чи думка, звучать в інформаційному просторі довгий час, ймовірно увага до неї підтримується навмисно, штучним чином 

- наголошує експерт-психолог Едуард Литвиненко.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: "Атака вже здійснюється": у ГУР розкрили подробиці про план рф з дестабілізації України "Майдан-3" 

Особливість експертиз полягає також у тому, що її проводять спільно лінгвісти та психологи. Експерти-лінгвісти вивчають власне мовленнєві конструкції, а психологічні дослідження спрямовані на психологічні аспекти сприйняття та використання мови, не лише пропаганду, а й різного роду заклики.

В основі обох термінів (пропаганда і заклик – ред.) є спроба вплинути на свідомість людей, але заклик є прямим фактом звертання до певної групи людей з провідною ідею, вимогою, завданням, гаслом щодо вчинення певних дій, розгортання яку-небудь діяльності, поведінки певним чином. Своєю чергою пропаганда може мати більш широкий спектр мети, включаючи вплив на думку та поведінку з різних мотивацій, виправдання власних інтересів чи владний контроль 

- пояснює експерт КНДІСЕ.

У більшості випадків експерти в галузі психологічних та лінгвістичних досліджень аналізують та вивчають заклики до насильницької зміни чи повалення конституційного ладу або захоплення державної влади, заклики до зміни меж території або державного кордону України, порушення порядку, встановленого Конституцією України, а також закликів до невизнання поширення державного суверенітету України на тимчасово окуповані території України.

Також новим явищем є глорифікація – це славлення, звеличення когось, чогось. У Кримінальному кодексі України передбачена відповідальність за глорифікацію російських військових, які здійснюють збройну агресію проти України, представників будь-яких російських збройних формувань, озброєних банд та груп найманців тощо. До цієї категорії відносимо також глорифікацію представників окупаційної адміністрації російської федерації відповідальних за управління тимчасово окупованими територіями України, а також представників підконтрольних російській федерації самопроголошених органів, які узурпували виконання владних функцій на тимчасово окупованих територіях України 

- пояснив судовий експерт КНДІСЕ Едуард Литвиненко.

Експерти проводять дослідження у рамках конкретних кримінальних проваджень, а результати їх експертиз лягають в основу висунутих обвинувачень та вироків. Але тому експерти не вправі наводити більш конкретні приклади зі свої практики, вказуючи імена та прізвища. Та все ж кажуть, хто з об’єктів дослідження запам’ятався найбільше.

Мабуть, випадок експертизи щодо особи одного псевдо українського журналіста і блогера, який не лише в інформаційній сфері був відомий, а також створив власну партію, всіляко вона популяризувалась. На підставі психолого-лінгвістичної експертизи йому було пред’явлено звинувачення у державній зраді. Інформація, до якої він мав доступ, використовувалася з однією конкретною метою – всіляке сприяння ідеям рф. У його промовах звучали цілі психолого-лінгвістичні конструкції, які приміром казали про те, що люди, які брали участь у Революції Гідності є злочинцями. Це не була пряма мова, але з контексту доповідей, виступів, публікацій реципієнти мали приходити до таких висновків. Крім того, було багато повідомлень, які розпалювали національну ворожнечу. Він дуже категорично, зневажливо, нахабно та негативно висловлювався про громадян України, які проживають на західних територіях нашої країни Це вже були прямі думки без завуальованого змісту і багато подібних речей 

– розповів фахівець КНДІСЕ.  

Лілія Подоляк

Слайдер

    Популярні

    Новини по темі

    Із Гази до Єгипту за добу вивезли 8 українців - МЗС

     • 18858 переглядiв

    Grain From Ukraine: Україна готується розширити зернову програму

     • 25133 переглядiв