"Тривалий час НАЗК працює дуже дивно. Орган має декілька сотень "обраних" чиновників, і коли справа доходить до перевірки їх декларацій - НАЗК робить вигляд, що корупції немає.
Стосовно жодного із чиновників, починаючи від Президента і закінчуючи нардепами, НАЗК не застосувало ключову форму перевірки - четверту. Вона передбачає не паперовий, а фактичний аналіз способу життя чиновників та його порівняння із даними декларації.
Річ у тім, що НАЗК має повне право виїжджати до дому декларантів, дивитися, на яких авто їздять рідні чиновників, як живуть їх діти. Тому усі перевірки НАЗК сьогодні мають виключно паперово-політтехнологічний характер", - каже Бортник.
За яким принципом формувався список наближених до НАЗК чиновників, не відомо, додає політолог. Але поки що орган працює у форматі "батіг" для опонентів, та "пряник" - для "своїх", вважає Бортник.
"У мене таке враження, що НАЗК має два ключових завдання - вибілити репутацію тих чи інших політичних чиновників, топ-посадовців, окремих народних депутатів, сказати, що вони не винні ні в чому і що у них всі гроші законні. Так НАЗК працює у 90% випадків. У 10% випадків НАЗК просто використовують для тиску на тих чи інших опозиційних політиків, чиновників, які випадають із системи. Тобто, такий собі "пряник" для "своїх" і "батіг" для опонентів. І ситуація не зміниться, допоки до роботи в органі не прийдуть незалежні люди, які не бояться крісел і не клюють на корупційні гроші", - сказав Бортник.
Нагадаємо, НАЗК не виявило конфлікту інтересів у нардепа, який володіє VIP-літаком. Йдеться про депутата ВР Віталія Хомутинніка, який пройшов у парламент у 2002 році у віці 26 років, і на сьогодні володіє 39 компаніями, включаючи кіпрські, приватним літаком Gulfstream G280 вартістю близько 20 млн дол. та низкою інших предметів розкоші.
Водночас, одна з його компаній "Кернел" стала лідером серед отримувачів відшкодування ПДВ у сфері АПК. Щорічні виплати "Кернел" з бюджету сягають 8-10 млрд грн.
Також нагадаємо, нещодавно у Раді спробували "провести" законопроект, який би дозволив "Кернел" купувати залізничні вагони для перевезення зерна за рахунок платників податків. Але документ ветував Президент.