Минула зима показала, з якими складнощами стикається бізнес під час обстрілів та блекаутів. Цьогоріч вже досвідчені підприємці починають готуватися до відсутності електропостачання заздалегідь, передає УНН.
Так, підприємці в регіонах:
- закупляють генератори,
- зарядні станції,
- купують установки Starlink,
- ставлять пічне й газове опалення,
- купують павербанки,
- для виробничих процесів продумують зміни та етапи, коли можна виготовляти продукцію без електрики.
Підприємці-переможці грантового конкурсу "Роби своє", організатором якого є Благодійний фонд "МХП – Громаді", поділилися своїм досвідом того, як вони готуються до зими та потенційних блекаутів. Сподіваються, що ці поради стануть у пригоді іншим бізнесам у громадах. Адже обмін досвідом – важлива складова розвитку бізнесу, особливо в кризові періоди.
Текстильний бізнес Ukono, Сумщина
Тетяна Мойсеєнко, керівниця лінії Ukono, що випускає текстиль з коноплі, розповідає, що вже купили генератор, адже швейні машинки під час блекаутів можуть працювати від генератора. Також від нього за потреби працюватимуть обігрівачі. Адже на виробництві опалення централізоване й у разі вимкнень електрики, вимикається й опалення.
"Ще ми придбали ноутбуки, щоб автономно обробляти замовлення. Бо раніше мали стаціонарні комп’ютери, які під час блекаутів не працювали. Тож хеджували ризики з обслуговуванням ще й у такий спосіб. На EcoFlow ще не назбирали грошей. Сподіваємось, що цей запит зможемо закрити за допомогою грантів, щоб вже мати свою зарядну станцію", – ділиться Тетяна Мойсеєнко.
Приватна сімейна медицина, Вінниччина
Павло Владига, сімейний лікар, який розвиває власну практику, готується до зими й потенційних блекаутів, попри те, що торішні блекаути майже не вплинули на його роботу, завдяки специфіці бізнесу.
"В нас є твердопаливний котел, wi-fi роутер працює від павербанка і ми майже весь час з інтернетом. Вакцини зберігаємо в термоконтейнерах. Для якіснішої роботи потребуємо генератора. У планах його купити за першої можливості – відкладаємо на це кошти. А поки також купляємо дрова для котла, щоб не залежати від централізованого опалення", – ділиться Павло Владига.
Заклад харчування "Наталі", Черкащина
Наталія Михайленко розвиває власний заклад на Черкащині. Також волонтерить: готує захисникам смаколики й сама возить їх до місця призначення. Минулого року блекаут змусив Наталію придбати потужний бензиновий генератор, тому до цієї зими підприємиця вже готова.
"Процес приготування їжі вимагає наявності холодильного обладнання, тому під час торішніх блекаутів придбали генератор. В холодний період, коли можна було не живити морозильні камери, забезпечували освітлення в закладі від автомобільного акумулятора, щоб можна було заготовлювати напівфабрикати. Зараз розширюємо свої послуги. Завдяки конкурсу "Роби своє" придбали обладнання для виготовлення піци. Тому плануємо працювати попри відключення електроенергії й допомагати нашим військовим", – розказує Наталія Михайленко.
Крафтова сироварня Будз Баран, Івано-Франківщина
Христина Закревська разом з чоловіком розвиває власну сироварню вже 3 роки. Каже, що специфіка бізнесу така, що блекаути суттєво позначаються на виробництві. Однак, намагається мінімізувати їхній вплив на виготовлення сирів.
"Наші сироварки дуже великої потужності, маленькі генератори не справляються, а великий промисловий – дуже коштовний. Ми не впевнені, що ця покупка буде для нас раціональною. Торік ми підлаштовувалися під графіки вимкнення. Наприклад, швидко нагрівали сироварки, запускали перший процес нагрівання молока, після чого електроенергія вже була не потрібна. А коли різання сиру та другий нагрів, то ми на газовій плиті гріли воду й доливали в сироварки. Тож зараз ми закупили ще один газовий балон та плиту. Також в планах є гріти воду завдяки твердопаливному котлу, а він може працювати від простого автомобільного акумулятора. Освітлення в нас теж через автомобільні акумулятори. Придбали ще один генератор, щоб можна було вмикати вакуумні машини й пакувати продукцію, віддавати повністю готові замовлення", – розповідає Христина Закревська.
Rekava – український бренд біорозкладних товарів з переробленої кавової гущі, Львівщина
Співвласники бренду Rekava Дмитро Бідюк та Юрій Тустановський кажуть, що довгі блекаути для їхнього виробництва, яке потребує багато електрики, критичні.
"У разі повного блекауту будемо вимушені призупинити діяльність. Якщо будуть графіки відключень, плануємо працювати у дві зміни. Щоб в часи коли є електроенергія, зосереджуватися на енергомістких процесах. В нашому випадку це перероблення кавової гущі, пресування місткостей з кришками, заливання свічок. А в часи без електроенергії виконувати не енергомісткі операції (підготовка паковання та пакувальних матеріалів, паковання замовлень тощо)" – розказує Дмитро Бідюк.
"Специфіка нашого виробництва – доволі висока енергомісткість. Використання генераторів є недоцільним, адже необхідна дуже висока потужність, і тоді вийде висока собівартість. Плануємо використовувати різні освітлювальні елементи, павербанки, щоб якось базово забезпечити освітлюваність під час вимкнень електрики та виконувати роботу, яка не потребує наявності електроенергії", – додає Юрій Тустановський.
Довідка
"МХП-Громаді" — український благодійний фонд, який почав свою діяльність 2015 року. Його головна місія — комплексний розвиток громад. Географія діяльності налічує 12 областей України: понад 700 містечок і сіл. Від початку повномасштабного вторгнення росії в Україну Фонд системно підтримує людей, які перебувають у регіонах бойових дій, українських захисників та рятувальників, громади, лікарні та пологові будинки, благодійні установи, які дбають про дітей-сиріт та літніх людей, а також людей, які через війну залишилися без дому та засобів для існування.