В інфляційному звіті НБУ йдеться про те, що в цьому році алкогольна продукція в Україні зросте в ціні на 11%. Обґрунтовується такий прогноз тим, що на алкогольні напої будуть рости акцизні ставки. І все це через взяті на себе Україною зобов’язання щодо гармонізації ставок алкогольних податків з акцизним навантаженням в ЄС.
Однак, за словами І.Товкача, в умовах макрофінансової невизначеності вітчизняної економіки прогноз НБУ, навіть на поточний рік, сприймається скептично.
“По-перше, так звана „дорожня карта“ виконання зобов’язань України в частині адаптації вітчизняного законодавства та встановлення термінів виведення ставок акцизів на рівень для алкогольно-тютюнових виробів не розроблена. А, відповідно, і не затверджена. По-друге — кінцева мета „реформування акцизної політики“ — зрівняти ставки на алкогольні і тютюнові вироби з мінімальними зобов’язаннями з цього податку в країнах ЄС, — відпочатку неправильна. Асоційоване членство України в ЄС — правильний вектор зовнішньої і внутрішньої політики держави. Але не можна забувати і про інших сусідів, які мають з Україною спільні кордони. Як тільки наша країна втратить свою конкурентну перевагу — „нижча вартість алкогольно-тютюнових виробів“, ми „захлинемося“ в нескінченному потоці контрабанди з країн-сусідів, колишніх союзних держав”, - пояснив експерт.
Він нагадав, що в поточному році акциз на пиво і алкогольні напої не збільшувався.
“Крім коньяку, який підріс в ставці на 20%. Але цей вид алкогольних напоїв не є визначальним в плані впливу на сукупні надходження від всіх виробників спиртовмісних напоїв”, - уточнив І.Товкач.
Також в поточному році ВРУ не задовольнила апетити КМУ щодо збільшення ставок алкогольних акцизів на прогнозоване зростання індексу цін виробників.
“Тому що в 2017 році акцизні надходження від українських горілчаних виробів зменшилися майже на 160 млн грн в порівнянні з 2016 роком. Замість пророцтва Мінфіну, що надходження від акцизів зростуть пропорційно зростанню ставок, тобто на 20%, вийшло навпаки — вони зменшилися на 2,5%”, - нагадав І.Товкач.
При цьому він не виключив, що Кабмін може підвищити мінімально-роздрібні ціни на спиртовмісну продукцію. І тільки в такому випадку ціна на алкоголь для споживачів можуть вирости.
“Може подорожчати середнеціньовий і преміальний сегменти цін на горілку. Трьом найбільшим її виробникам (близько 70% ринку) з 1 січня обіцяли скасувати знижку на придбання спирту класу „люкс“. Тобто для них витрати на виробництво 0,5 літра горілки з цього спирту виростуть на 11,2 грн. Це відчутно для кишені споживача, тому що за дорогу горілку (виробляється зі спирту „Люкс“ або „Пшенична сльоза“) доведеться доплатити вже 20 грн/0,5 л”, - сказав він.
При цьому І.Товкач додав, що пиво в цьому році подорожчає однозначно.
“При прогнозній інфляції (МВФ і МБ) в 10% на кінець року пивоварам також потрібно ”відбити“ зростання витрат на виробництво. Так що до кінця року можна очікувати зростання відпускних цін на пиво від 13%. А за літр пива в магазині — доведеться доплатити близько 2,7-3,0 грн до ціни 26 грн/л пива. Хоча в такому випадку, швидше за все, ще більш активізуються дисконтні програми для стимулювання продажів тих брендів, на які „роблять ставлять“ виробники ”, - уточнив він.
“З огляду на перераховані вище фактори, на сьогодні говорити про річне подорожчання всієї алкогольної продукції на 11% не доводиться, — підкреслив експерт.
Як повідомляв УНН, будь-яке подорожчання легального алкоголю провокує зростання тіньового сегмента ринку. Тому експерти вважають, що податкова політика України сьогодні не сприяє розвитку легальних виробників.
За словами генерального директора компанії Eastern Beverage Trading Ольги Івушкіної, представники тіньової частини алкогольного ринку заробляють на пляшці горілки 25 грн, тоді як заробіток легальних виробників становить не більше 25 копійок.
“Сьогодні з однієї пляшки горілки ”білий“ виробник з вирахуванням всіх податків, зборів, витрат на спирт, логістику, рекламу, оплату праці персоналу заробляє близько 15-25 копійок. Представник „тіньового бізнесу“ — 15-25 грн. Є різниця? При цьому покупець йде до нелегалу, тому що на полиці маленького селищного магазину його товар коштує в півтора-два рази дешевше офіційної безпечної і високоякісної продукції. Для споживача це відмінність сьогодні критична, і вибір, на жаль, очевидний”, - сказала О.Івушкіна.
Вона також підкреслила, що відсутність контролю на цьому ринку і легка доступність сурогатного алкоголю взагалі позбавляють легальних виробників сенсу займатися цим бізнесом.