Громадський діяч і автомобіліст Олексій Мкртчян не конфліктує з водіями електротранспорту, але переконаний, що врегулювати їх статус на дорогах необхідно.
“Щодо самокатів — це повний треш, вони ніяк не врегульовані, ніде не прописані, люди без водійського посвідчення, без понять етики і правил, вискакують де завгодно. Це проблема не тільки у нас в Україні, а також і в РФ, і в Білорусі, і в інших державах. Деякі починають врегулювати ці взаємовідносини... А поки, такий водій — це новинка, яка викликає скоріше обурення, ніж схвалення”, — вважає Олексій Мкртчян.
Однак він зазначає, що зустріти водія електротранспорту саме на дорозі — поки рідкість, але динаміка є.
“Крім електросамокатів на дорогах вже й моноколеса, і скейти повиїжджали. Якщо раніше раз на рік хтось вискакував, то тепер — раз в тиждень бачу якогось нового „дивака“, назвемо це так, на якому умудряються вискочити на дорогу”, — розповів автомобіліст.
Однак не дивлячись на все це, він вважає, що такого транспорту місце все одно на дорозі.
“З моєї точки зору, транспортний засіб, який рухається зі швидкістю вище 5 км/год, а електросамокати на сьогоднішній день можуть розганятися до 20-25 км/год, але є вже й такі, що 60 км/год їдуть. Я вважаю, що їм, однозначно, не місце на тротуарі, бо, якщо когось зіб’ють навіть на швидкості 20-25 км/год — травми можуть бути значні”, — зазначив Мкртчян.
На його думку, градація повинна бути по швидкості руху транспорту. Електротранспорт з гранично низькою швидкістю може переміщатися по тротуару, а з більш високою швидкістю — по дорозі, але такий учасник дорожнього руху повинен бути помітний або мати як мінімум шолом.
“Я бачив водія самоката, який їхав на швидкості 40-45 км/год. Це на рівні самоліквідатора для мене. Тому що, як можна з такими коліщатками по нашому розбитому асфальту їхати? Це ж не велосипед, у якого великі колеса. Загалом, на таких колесах багато не треба, щоб впасти”, — вважає автомобіліст.
У свою чергу, господар електросамоката Тарас вважає, що може їздити як завгодно, адже рух на такому транспорті ніяк не регулюється.
“Їжджу як мені зручно і як безпечно. Коли нормальна рівна дорога — виїжджаю на дорогу, а коли якісь затори — то я на тротуар. Адже у нас це ніяк не регулюється, як мінімум, мені ніхто нічого не говорить”, — розповів Тарас.
Господар електросамоката відносить свій транспорт швидше до велосипеда, якщо потрібно розуміти, як їхати. І в той же час вважає себе пішоходом. Його електросамокат важить 27 кг і розвиває швидкість до 60 км/год, тому йому зручно і на тротуарах, і на дорогах.
На питання кореспондента, що пішоходи думають про таку швидкість, відповідає, що ще нікого не збивав.
“Було, що мене машина, раз підрізала, коли я переїжджав виїзд з дороги. Це не моя проблема, адже якби я був пішоходом, таке теж могло статися ”, - вважає самокатник.
Тарас катається без шолома, але був би не проти регулювання його транспорту в ПДР — тільки якщо це не позначиться на швидкості. Той факт, що їздить і по дорозі, і по тротуару, він пояснює тим, що сьогодні мало велодоріжок в Києві, на відміну від Львова, куди він недавно переїхав.
Думки автомобіліста і господаря електротранспорту підтверджує правозахисник Володимир Караваєв.
“Насправді, ситуація радує тим, що Україна зараз нічим не відрізняється від європейських країн. В Європі це теж велика проблема, і вони теж не знають як її вирішувати. Для нас теоретично могло б бути рішенням — дозволити рух всім двоколісним транспортним засобам по смузі громадського транспорту”, — вважає експерт.
Однак він зазначає, що це в майбутньому, так як зараз це небезпечно.
“А ось коли з’явиться автоматична фіксація, і будуть знати, що вийдеш на смугу громадського транспорту — і тут же отримаєш лист щастя. Ось тоді можна розглядати питання, щоб двоколісних запускати на смугу громадського транспорту. І то, треба підходити дуже ретельно, тому що реальна загроза людині, яка рухається по проїжджій частині — все одно завжди існує. Це можна порівняти з велосипедистами. Ми говоримо про те, що велосипедисти повинні знати ПДР. Про те, що велосипедиста можуть просто не побачити на дорозі. Ми пропонували велосипедистам якось себе позначити в транспортному потоці”, — розповів Караваєв.
Так, на його думку, для вирішення питання потрібна дискусія і волевиявлення Кабінету Міністрів, де подібні проекти зароджуються і приймаються.
Нагадуємо, раніше, кореспондент УНН звернувся із запитом до департаменту Патрульної поліції, щоб розібратися з юридичним статусом електросамоката та подібного електротранспорту.