Мета законопроекту
Згідно з пояснювальною запискою, законопроект спрямований на врегулювання питання фінансового забезпечення витрат на компенсацію у зв’язку з підвищенням тарифів на електричну енергію на оплату електричної енергії:
- населенням, яке проживає в житлових будинках, обладнаних в установленому порядку електроопалювальними установками,
- населенням, яке проживає в багатоквартирних будинках, не газифікованих природним газом і в яких відсутні або не функціонують системи централізованого теплопостачання,
- багатодітними, прийомними сім’ями та дитячими будинками сімейного типу.
Деталі
Законопроектом №4672 для надання такої компенсації передбачаються видатки Мінсоцполітики за новою бюджетною програмою у сумі 1,4 млрд грн за рахунок зменшення видатків за іншою програмою цього міністерства.
До законопроекту не надано належне фінансово-економічне обґрунтування і розрахунки. Головне науково-експертне управління висловило зауваження, але вважає можливим застосування запропонованих інструментів вирішення питання у поточному році.
Окрім того, ВР надала дозвіл голові парламенту Дмитру Разумкову підписати законопроект невідкладно та направити на підпис Президенту України.
Додамо, в контексті таких змін ВР 28 січня рекомендувала уряду повернути спецтариф на електроенергію до 100 кВт.
Ситуація в Україні
З 1 січня 2021 року в Україні скасовано дію пільгового тарифу на електроенергію для населення.
Постанова Кабінету міністрів, якою підвищується пільговий тариф на перші 100 кВт-год електроенергії для населення, ухвалена з метою уникнення стрімкого зростання тарифу для населення із січня 2021 року, так пояснили у Міненерго.
Там наголосили, що якби не ухвалене рішення, то ціна на електроенергію для побутових споживачів формувалася б на ринкових умовах, що призвело б до різкого, більш ніж в 2,5 рази, зростання тарифу на електричну енергію для населення (до близько 3,3 грн/кВт-год).
У Міненерго пояснюють, що зміни дозволять забезпечити фінансову стабілізацію ринку електричної енергії за січень — березень 2021 року і стійку роботу енергетичних підприємств, на яких покладено спеціальні обов’язки щодо забезпечення громадських інтересів (НАЕК “Енергоатом”, ПрАТ “Укргідроенерго”, НЕК “Укренерго”).
Також у міністерстві запевнили, що спільно з НКРЕКП та іншими учасниками ринку електричної енергії найближчим часом мають намір розробити вдосконалений сценарій фінансового збалансування ринку електричної енергії в 2021 році.
Слід додати, що 2020 року у своєму звіті Європейська комісія вказала, що ціни на електроенергію в Україні майже на 38% вищі від середньої вартості у країнах Європи. За цим показником Україна опинилася поряд з такими країнами як Греція, Мальта, Болгарія, Угорщина та Польща, де ціни на електроенергію найвищі в Європі.
“Тарифну” проблему влада взялася “терміново” вирішувати на тлі протестів. Так, з 1 січня, окрім цін на електроенергію, також підвищилася ціна на газ для населення, що обурило громадян, які масово почали виходити на вулиці з мітингами.
"Газове питання" почали вирішувати 18 січня. Тоді Кабмін затвердив граничну ціну на газ у 6,99 грн за кубічний метр, що має знизити ціну на газ для населення до такого рівня. Згідно з урядовою постановою, ціна діятиме з 1 лютого 2021 року на період дії карантину, але не довше ніж до 31 березня 2021 року.
Правда, ціна на газ від ГК “Нафтогаз України” на січень становить 7,22 грн/куб. Тобто, анонсоване “30-відсоткове” зниження від уряду Шмигаля лише на майже 3,2% або 23 копійки відрізняється від “нафтогазівської” пропозиції.
Наразі майже всі українські газопостачальники опублікували ціни на блакитне паливо для населення в лютому. Одразу сім компаній виставили ціну нижче граничної, а от інші 45 підприємств будуть продавати газ у наступному місяці за рекомендовані Кабміном 6,99 грн за кубометр.
При цьому ще в грудні 2019 року Президент України Володимир Зеленський анонсував зниження тарифів для людей на майже 50%.