Так, заступник голови комітету, голова підкомітету цифрової та смарт-інфраструктури, електронних комунікацій, кібербезпеки та кіберзахисту комітету Верховної Ради з питань цифрової трансформації, нардеп від «Слуги народу» Олександр Федієнко прокоментував законопроект.
Цитата
«Два роки тому я почав реформу з питань кібербезпеки, до цієї реформи входило величезна купа тих чи інших законопроектів. Однією зі складових кіберсередовища є доменні зони. Мова, наприклад, йде про доменну зону GOV.UA. Це суто державна доменна зона, у якій повинні знаходитися державні установи. Аналізуючи за 30 років всі домени, які назбиралися в цій доменній зоні, ми прийшли до висновку, що величезна кількість кібератак здійснюється з використанням цієї доменної зони. Чому? Тому що за 30 років держава не контролювала цю домену зону», - розповів Федієнко.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Уряд визначився з моделлю розвитку сили кіберзахисту
Деталі
За його словами, технічний адміністратор існує, він за заявкою державної установи або агенції реєстрував домен, але коли агенція або та чи інша державна установа закривалася, сайт залишався, контент залишався і їм вже ніхто не керував.
Згідно з пояснювальною запискою, на сьогодні адміністратором домену GOV.UA є суб’єкт господарювання приватної форми власності – ТОВ «Хостмайстер», що здійснює заходи з адміністративного супроводу спеціального публічного домену, забезпечення його працездатності та здійснює заходи з технічного супроводу Реєстру.
Тому, склалась несприятлива ситуація, адже, приватна компанія, за законодавством, не має права впливу на органи виконавчої влади, інші органи державної влади та органи місцевого самоврядування, зобов’язувати до виконання та здійснювати контроль за виконанням законодавства згаданої категорії суб’єктів.
У результаті ініціатори законопроекту дійшли висновку, що виникає потреба того, що функції з адміністрування та технічного супроводу доменних імен у домені GOV.UA мають бути відокремлені та функція адміністрування повинна виконуватись виключно органом державної влади, а не суб’єктом приватної форми власності.
«Умовно кажучи, це були кинуті інформаційні майданчики, які знаходяться саме в державній зоні GOV.UA. Ними хто хотів міг користуватися, я навіть знаходив там, наприклад, сайт GOV.UA, де пропонують для тварин корми або величезна купа порнографічного контенту тощо. Тому основна мета законопроекту – це провести відповідний аудит всіх державних сайтів. Кому вони належать, на підставі чого вони належать. Якщо є покинуті сайти, то закрити їх, анулювати, й надалі, щоб держава контролювала все, що стосується доменої зони GOV.UA", - пояснив Федієнко.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Зеленський увів у дію рішення РНБО про план реалізації Стратегії кібербезпеки
Голова підкомітету з питань Регламенту ВР комітету з питань Регламенту, депутатської етики та організації роботи ВР Павло Фролов, доповнюючи однопартійця, зазначив, що загалом відносини з адміністрування доменів, реєстрації та обслуговування доменних імен регулюються правилами Всесвітньої корпорації з присвоєння номерів та імен в мережі Інтернет (ICANN), уряду США та міжнародних організацій.
Фролов розповів, що метою законопроекту є законодавче врегулювання відносин у сфері реєстрації, продовження реєстрації, перереєстрації, видалення доменних імен органами виконавчої влади України, іншими органами державної влади та органами місцевого самоврядування в публічному домені GOV.UA.
«Законопроектом пропонується, зокрема, на законодавчому рівні встановити порядок ведення Реєстрів доменних імен органів виконавчої влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, встановити вимоги до Адміністратора, Технічного оператора, Реєстратора та до суб’єктів у сфері відносин з адміністрування, реєстрацій і користування доменними іменами в публічному домені GOV.UA», - повідомив Фролов.
За його словами, серед іншого, передбачається розташування виключно на території України програмно-технічних засобів, на яких розміщуються державні електронні інформаційні ресурси, для яких здійснюється реєстрація доменного імені, а також здійснення заходів контролю за дотриманням законодавства з боку органів виконавчої влади, інших органів державної влади та органів місцевого самоврядування у цій сфері.