У Європейському Союзі розглядають модель, згідно з якою країнам ЄС, можливо, доведеться досягти цільових показників в обмін на їхню частку значної частини бюджету ЄС. Про такі далекосяжні плани, розроблені Європейською комісією, повідомляє Politico, зазначаючи, що реформа з'явилася на порядку денному, оскільки "в глибині душі" офіційні особи ЄС готуються до можливого розширення блоку до України та країн Західних Балкан, пише УНН.
Деталі
Досі основна частина так званого фінансування згуртування, яке становить 392 мільярди євро за період 2021-2027 рр. і спрямоване на сприяння прискоренню економічного зростання в бідніших регіонах Європи, виплачувалася відповідно до узгоджених критеріїв, а не як "пряник" за досягнення цільових показників.
Але в документі, підписаному 27 єврокомісарами блоку в середу, виконавчий орган ЄС уперше порушив питання про накладення зобов'язань для отримання фінансування в цілому, зазначає видання.
"Існує широка підтримка фінансування, заснованого на результатах", - зазначила Єврокомісія.
Офіційна пропозиція, як вказано, ще попереду. Щойно це станеться, уряди скажуть своє слово, пише видання.
Фінансування згуртування становить значну частину семирічного бюджету ЄС обсягом 1,2 трильйона євро і спрямоване на скорочення розриву між багатшими і біднішими регіонами. Усі найбідніші країни ЄС, від Португалії на заході до Угорщини та Болгарії на сході, отримали величезну вигоду від фінансування, яке переважно зосереджено на навколишньому середовищі та транспортній інфраструктурі, наприклад, на будівництві нових автомагістралей.
Реформа стоїть на порядку денному, тому що в глибині душі чиновники ЄС готуються до можливого розширення блоку до України та країн Західних Балкан, де більшу частину цих грошей буде використано, щоб допомогти їм економічно наздогнати наявних членів
Останніми роками ЄС, як зазначено, щосили намагався переконати деякі країни, особливо Угорщину та Польщу, дотримуватися демократичних стандартів і заморозив деяке фінансування, але в дуже обмеженому обсязі. Постановка фінансування згуртування у залежність від реформ від самого початку членства країни може полегшити утримання урядів на прямому і вузькому шляху, пише видання.
І одразу зазначає: домогтися цього буде непросто.
"У принципі, це (обумовленість) може бути ліками, але на практиці це дуже складно", - сказав Жолт Дарвас із брюссельського аналітичного центру Bruegel, додавши, що попередні системи, які пов'язують грошові виплати з конкретними цілями, були незграбними.
Ощадливі країни, здебільшого з Північної Європи, уже давно стверджують, що нинішні витрати на згуртування, які наразі сильно перекошені в бік регіонів Південної, Центральної та Східної Європи, неефективні, сказав він.
Модель поширить формат, схожий на правила постпандемічного фонду ЄС, який було погоджено 2020 року для пом'якшення економічних наслідків Covid-19, вказує видання. Відповідно до цієї схеми Брюссель пов'язував грошові трансферти з проведенням внутрішніх реформ.
Однак може виникнути деякий відкат, оскільки він зазнав різкої критики з боку деяких урядів. Виплата грошових коштів з фонду відновлення була пронизана бюрократичною тяганиною через суворі перевірки та контроль, сказав Дарвас.
Поточні програми згуртування включають частину витрат, прив'язаних до цільових показників, але країни-члени неохоче брали в цьому участь, сказав один із чиновників ЄС.
У своєму звіті Єврокомісія написала, що модель "гроші за реформи" потенційно може "прискорити фінансову реалізацію і підвищити орієнтацію політики на результат".
Виконавчий орган ЄС зазначив, що підхід постпандемічного фонду, заснований на результатах, спонукав держави ЄС проводити реформи і "бути винагородженими за прогрес на цьому шляху".
Але ЄС не хоче в точності копіювати модель фонду відновлення. Документ заохочує активнішу участь місцевих громад і зацікавлених сторін - те, чого, на думку критиків, не вистачає в постпандемічному фонді, пише видання.
У тексті також підкреслюється необхідність сильних систем аудиту та контролю. Служба контролю за аудитом ЄС розкритикувала фонд відновлення за його нібито слабкі перевірки щодо боротьби з шахрайством.
"Звіт стане частиною майбутньої дискусії про склад семирічного бюджету ЄС, який набуде чинності 2028 року. До цього Єврокомісія внесе офіційну пропозицію, яка має бути одноголосно схвалена столицями країн", - зазначає видання.
Доповнення
У лютому експерти Німецького економічного інституту (IW) підрахували фінансові наслідки повноправного членства України в ЄС у чинному на той час багаторічному бюджеті (MFF) на 2021-2027 роки, назвавши суму від 130 до 190 мільярдів євро.