КИЇВ. 4 березня. УНН. У сучасній Україні досить давно стало сумною традицією: щоб не відбувалося з курсом долара — ціни ростуть. Долар росте — цінники підвищуються, долар падає — ціни не тільки не знижуються, а й продовжують рости. На обурені запитання людей на тому ж ринку торговці лише знизують плечима — “закупівля зросла, ми тут ні до чого”.
Простої відповіді на питання, чому так відбувається, немає. Але будь-який економіст скаже, що курс національної валюти — це лише один з факторів, який впливає на ціноутворення — не менш важлива і вартість пального (бензин, дизель і т.д.) на АЗС.
Те, що сьогодні відбувається на паливному ринку нашої країни, обіцяє українцям лише черговий ціновий стрибок. І справа тут не у світовій кон’юнктурі, а в банальній монопольній змові найбільших мереж автозаправних станцій, що створили Нафтогазову Асоціацію України і лобіюють через неї свої інтереси.
Ціни на бензин на заправках цих компаній вже перевищили 31 грн. Причина полягає, не в нинішньому зростанні котирування на нафту, а в непомірному бажанні нажитися на простих українцях.
Для розуміння, з урахуванням всіх факторів, бензин сьогодні міг би коштувати 26 грн замість 31,99. АЛЕ! Фактично монопольна змова цих мереж дозволяє утримувати чисту маржу ПОНАД 10 гривень на кожному літрі пального.
Щоб зрозуміти, наскільки велика маржа, яку ОККО, WOG та SOCAR отримують на кожному літрі, який вони продають через свої мережі, досить порівняти ціну на АЗС з ціною в дрібному опті (продаж бензовозами). Обидві ціни передбачають заробіток.
Так, згідно нещодавнього прайсу на дрібний опт, який надає мережа ОККО, ціна на бензин в середньому по країні склала близько 24 грн за літр (і це враховуючи ціну на нафту, що зросла нещодавно), а на заправках цієї ж мережі вартість такого пального в цей же час досягла 31,99.
Така різниця в цінах — це не що інше як відкрита маніпуляція українськими автомобілістами.
Безумовно, між дрібним оптом і роздрібом є різниця, але вона не настільки велика: за оцінками експертів, вартість роботи заправки складає в середньому від 2,5 до 3 грн за літр. Тобто обґрунтована ціна на бензин А-95 з урахуванням заробітку АЗС становить від 26 до 27 грн, а все, що вище — це надприбуток, який вдається отримувати лише завдяки монопольній змові під керівництвом мережі автозаправних станцій ОККО.
Аби обґрунтувати свої космічні ціни на пальне монополісти використовують класичний прийом — створюють різного роду асоціації — яскравий приклад це Нафтогазова асоціація України, якою неофіційно керують Топ-менеджери з мережі автозаправних станцій OKKO. Основне завдання цих “контор” “відбілювати” своїх бенефіціарів як у ЗМІ, так і перед держорганами.
За даними ЗМІ, директор асоціації Неля Привалова особисто курує питання “ліквідації” усіх конкурентів ОККО. У тому числі за допомогою різної “мотивації” організовує для конкурентів різного роду перевірки держорганів.
Існують і профільні “експерти”, які завжди готові пояснити, чому ціни на бензин в Україні постійно зростають. Правда виглядає це місцями досить комічно.
“Думаю, відповідь знаходиться в тій же площині, що і вартість біткоінів і Tesla. Але якою б вона не була, очевидно одне — українські імпортери енергоресурсів змушені дублювати цю динаміку”, — прокоментував нещодавно черговий ціновий стрибок на пальне афілійований з монополістами “експерт”, директор Консалтингової групи А-95, редактор сайту “Енкорр” Сергій Куюн.
Сергія Куюна профільні ЗМІ і справжні експерти давно охрестили, “медіа-кілером” Нафтогазової Асоціації України, який за вказівкою менеджменту мережі ОККО “топить” конкурентів в медіа-полі. І з цим посперечатися складно.
З вище викладеними темпами “польоту думки” цього “експерта” невдовзі у зростанні цін на бензин в Україні почнуть звинувачувати самого Гріндевальда із сіквелу “Містичні тварюки”. А тим часом, ті, чиї імена вголос не називають, продовжать отримувати надприбутки. І платити за це доведеться простим українцям, адже у вартість хліба, молока та інших продуктів і товарів закладають логістику, а це в першу чергу ціна на пальне, яка через картельної змови сьогодні набагато вища обґрунтованої вартості.
Нагадаємо, у грудні 2019 року Володимиру Зеленському довелося втрутитися і фактично змусити учасників Нафтогазової Асоціації України знизити ціни до обґрунтованого рівня. Можливо, настав час президенту знову сказати своє слово, оскільки інші важелі держрегулювання, очевидно не можуть стримати непомірні апетити паливного “картелю”.