деталі
Одним з ключових напрямків роботи ЄБРР в Україні є фінансування будівництва та реконструкції великих автомагістралей. Коли ЄБРР фінансує будівництво доріг, відбір підрядників для таких робіт відбувається за особливою процедурою. Згідно з міжнародними стандартами, функції замовника і технічного нагляду за проектом повинен виконувати не власне бенефіціар дороги - "Укравтодор" в особі місцевої служби автомобільних доріг, а незалежне агентство інженерного нагляду, яке також відбирають на конкурсі.
Наприклад, для ремонту окружної дороги Житомира тендер виграла китайська компанія Sinohydro, а функцію інженерного нагляду виконувала італійська IRD Engineering. Про її причетності до корупційних схем і йдеться в матеріалі, який заснований на листуванні інформатора з головним офісом ЄБРР в Лондоні.
Листування тривало з літа 2020 по травень 2021 року
Кілька перших листів з доступного масиву стосуються будівництва автодороги М05 Київ - Одеса . Йшлося про можливу спільну участь турецького підрядника HGG Insaat Anonim Sirketi і IRD як агентства з технічного нагляду в тендері на ремонт частини цієї дороги взимку 2020 року. Переговори про це нібито почалися ще в листопаді 2019 го.
Компанії програли конкурс, проте нібито заручилися підтримкою Марка Магалецького при розгляді скарг на результати торгів, які повинні були "збити" з першого місця переможця - компанію Onur. За словами викривача, Магалецький нібито порадив змовникам подавати якомога більше скарг, щоб переконати центральний офіс ЄБРР у нібито має місце змові між "Укравтодором" і переможцем тендеру.
За словами викривача, в червні 2020 року Срібняк нібито доповідав Паоло Орсіні, власнику IRD, що Магалецький благополучно пролобіював скаргу HGG всередині ЄБРР. Більш того, за його інформацією, платежі від ЄБРР на адресу Onur нібито стали затримувати, а Магалецький "висловив надію", що контракт з Onur може бути розірваний на користь HGG.
Згідно наступним листам, в жовтні 2020 року Магалецький нібито домігся дискредитації "Укравтодору" перед головним офісом ЄБРР, оскільки останній відправив до Києва лист з вимогою зняти окремих чиновників "УАД" з проекту М05. Лист нібито за порадою Магалецького потрапило в ЗМІ .
Приблизно в цей же період починається новий етап взаємодії Магалецького, Срібняків і Орсіні за проектом М06 (обхідна дорога навколо Житомира), де IRD вже була консультантом з інженерного нагляду. Після того, як "Укравтодор" ініціював розрив контракту , постало питання про те, щоб IRD при цьому не втратила свій поспіль, хоча її вина в розтраті мільйонів євро кредиту ЄБРР на неякісну дорогу також очевидна.
Додамо
На початку лютого 2021 року Магалецький і Срібняк зустрілися в київському ресторані "Адель" (цей епізод зафіксовано на відео і був продемонстрований в ефірі " Секретних матеріалів "). За словами викривача, за вечерею сторони обговорювали і проект М05, де ЄБРР мав ось-ось встати на сторону HGG і IRD, "викинувши" Onur, а також проект обхідний дороги Житомира, де IRD повинна залишитися в якості інженера-консультанта після зміни підрядника .
Саме в кінці цієї зустрічі Срібняк передав Магалецький пакет з логотипом IRD, як це зафіксовано на відео. "На підставі переговорів, що відбулися між паном Срібняків і паном Орсіні (власник IRD Engineering), [можна зробити висновок, що] цей пакет містив компенсацію за послуги пана Магалецького", - йдеться в листі інформатора на адресу ЄБРР. У наступних листах він також цитує звернення Орсіні до Срібняків: "Ми повинні подякувати йому (г-на Магалецького) за його допомогу у вирішенні нашої ситуації в Житомирі, .... Використовуйте готівку, які у вас є".
За припущенням інформатора, готівкові для таких представницьких витрат Срібняк міг отримувати через свою дружину Аллу Срібняк, оформлену як ФОП для надання консультаційних послуг IRD (копії актів виконаних робіт є в розпорядженні редакції). "Вона домогосподарка і ніяких робіт для IRD не виконує", - пише викривач. Однак за фактом дружина Срібняків отримувала протягом декількох місяців 3250 євро (3000 + 5% єдиного податку) для таких витрат, які потім могли передавати Магалецький. "За моєю оцінкою, йому заплатили від 20 до 30 тис. Євро", - написав інформатор.
Далі наводяться більш докладні розрахунки можливої хабара: 5% від інженерного контракту і 1% від контракту на будівельні роботи.