"Тільки за офіційними даними Комстату, згідно зі статистичними розбіжностями в балансах в 2016 році, 20,3% горілки і лікеро-горілчаних напоїв і 20,5% вина (тобто кожна п'ята пляшка в Республіці Казахстан), могли мати стосунок до незаконного імпорту або виробництва", - йдеться в повідомленні.
У той же час, експерти ринку оцінюють обсяги тіньового ринку ще менш оптимістично.
"Так, аналітики Euromonitor International оцінили обсяги нелегальної горілки в 50,3% від загального обсягу ринку в 2016 році", - йдеться в повідомленні.
Відзначається, що розбіжності в статданих вказують на чималі обсяги "лівої" продукції на ринку. Так, за офіційною статистикою, в 2016 році кожен житель Казахстану в середньому витратив на алкоголь за рік всього 3175 тисячі тенге, що становить всього 0,7% від загального обсягу витрат одного середньостатистичного казаха.
"Тобто обсяги витрат всіх жителів Казахстану (за підсумками 2016 року - 17,9 млн осіб) на всі спиртні напої становили близько 56,9 млн тенге. Однак, за сукупними даними балансів за 2016 рік, реалізація тільки горілки і лікеро-горілчаних напоїв в Республіці Казахстан вже становила як мінімум 61,3 млн тенге - тобто як мінімум на 7,8% більше. І це - без урахування вина і пива, яких казахам в 2016 році було продано 24,3 і 540 млн літрів, відповідно", - йдеться в повідомленні.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Нардеп про намір ЄС боротися з нелегальним алкоголем в Україні: нам повинно бути соромно
Поряд з цим, в Республіці Казахстан ведеться активна боротьба з нелегальним алкоголем. Але її ефективність поки неясна, підкреслюють аналітики.
"Наприклад, Голова Комітету державних доходів МФ РК Ардак Тенгебаєв розповів, що в минулому році були проведені перевірки на 13 заводах етилового спирту та горілки, а також у 84 оптових реалізаторів алкогольної продукції. За підсумками перевірок, порушено 217 кримінальних справ, припинено діяльність 47 підпільних цехів. З незаконного обігу вилучено понад 3,5 млн підроблених обліково-контрольних марок, 8,7 млн пляшок необлікованої алкогольної продукції і близько 346 тис. літрів спирту", - йдеться в повідомленні.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Європейці б'ють на сполох через потік нелегального алкоголю з України
Крім того, головний податківець країни зазначив, що саме з підакцизних товарів найлегше отримати високу маржу.
"Наприклад, офіційно пляшка горілки коштує 950 тенге, з них 500 тенге - це вартість акцизу. Собівартість виробництва пляшки горілки становить приблизно 200 тенге, ще 250 тенге - це загальна маржа оптовика, заводу, роздрібу. І тепер, уявіть собі, якщо ви продаєте легальну продукцію, то з 950 тенге ви заробляєте 250 тенге, а якщо торгуєте нелегальної горілкою - то 750 тенге. Різниця - майже в 3 рази! А у виробників нелегальної горілки як мінімум акциз (500 тенге) чистими в кишеню лягає", - повідомили в Energyprom.kz, посилаючись на заяву Тенгебаєва.
Тим часом, український ринок нелегальної алкогольної продукції визнаний найбільшим в Європі: він досягає 60% і виводить з бюджету близько 360 млн євро.
Європейці побоюються, що нелегальний алкоголь з України наповнить європейські країни.
У свою чергу, легальні гравці алкоринку в Україні б'ють на сполох з цього приводу вже не перший рік.
За словами Глави ради директорів Beverage Trading Company Ольги Івушкіної, офіційний виробник спиртного з однієї пляшки (горілки) сьогодні заробляє в сто разів менше, ніж нелегал.
"Сьогодні з однієї пляшки горілки "білий" виробник за вирахуванням всіх податків, зборів, витрат на спирт, логістику, рекламу, оплату праці персоналу заробляє близько 15-25 копійок. Представник "тіньового бізнесу" - 15-25 грн. Є різниця? При цьому покупець йде до нелегала, тому що на полиці маленького селищного магазину його товар коштує в півтора-два рази дешевше офіційної безпечної і високоякісної продукції. Для споживача ця різниця сьогодні критична, і вибір, на жаль, очевидний", - пояснила вона.
Тим часом експерти з питань розвитку алкогольної галузі, констатують, що держава ніяких дієвих кроків на захист легального бізнесу не робить. Аналогічно, як і не здійснює ефективні заходи з протидії тіньовому бізнесу на цьому ринку.