Загальні показники проекту державного бюджету на 2022 рік
До другого читання були змінені такі основні показники головного кошторису країни:
- доходи зросли на 54,7 млрд грн (на понад 50 млрд зріс загальний фонд, та на 4,6 млрд — спеціальний), видатки зросли на 55,7 млрд грн. Загалом, доходи плануються на рівні до 1 267 393 399,1 тис. грн, видатки — на рівні 1 441 939 445,6 тис. грн;
- дефіцит (фінансування) збільшено на 792,1 млн грн /або на 0,4%/ (за спеціальним фондом). Таким чином, граничний обсяг дефіциту державного бюджету пропонується встановити на рівні 3,5% прогнозного ВВП, хоча такий рівень не відповідає вимогам Бюджетного кодексу України щодо визначення граничного обсягу дефіциту державного бюджету не вище 3% ВВП. Слід зауважити, що профільний комітет ВР запропонував просто зупинити цю статтю Бюджетного кодексу на 2022рік.
У доопрацьованому законопроекті пропонується не змінювати розміри мінімальної зарплати та прожиткового мінімуму на одну особу в розрахунку на місяць (у т.ч. для основних соціальних і демографічних груп населення). Тобто мінімальна заробітна плата у місячному розмірі становитиме: з 1 січня — 6500 гривень, з 1 жовтня — 6700 гривень (у 2021 році: з 1 січня — 6000 грн, з 1 грудня — 6500 грн). Щодо прожиткового мінімум то його загальний показник з 1 січня 2022 року становитиме 2393 грн. Прожитковий мінімум для працездатних осіб, який застосовується для визначення базового розміру посадового окладу суддів та держслужбовців з 1 січня становитиме 2102 гривні.
Під час доопрацювання проекту державного бюджету на 2022 рік до другого читання Урядом не змінювалися основні прогнозні макропоказники економічного і соціального розвитку на 2022 рік (тобто зростання ВВП прогнозується на рівні 4,3%).
Щодо доходів проекту державного бюджету на 2022 рік у доопрацьованому законопроекті порівняно з проектом, поданим на перше читання, внесено такі зміни, зокрема:
- збільшено показники щодо податку на прибуток підприємств (на 21,1 млрд грн); рентної плати за користування надрами для видобування нафти (на 1,26 млрд грн) та природного газу (на 22,7 млрд грн); ПДВ з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) з урахуванням бюджетного відшкодування (на 13,3 млрд грн) та з ввезених на митну територію України товарів (на 6,5 млрд грн); акцизного податку з вироблених в Україні підакцизних товарів (продукції) (на 625 млн грн) та з ввезених на митну територію підакцизних товарів (продукції) (на 2,09 млрд грн).
Водночас за загальним фондом зменшено план щодо податку та збору на доходи фізичних осіб (на 10,9 млрд грн) у зв’язку із зменшенням на 4% частки зарахування такого податку до державного бюджету.
До другого читання збільшено такі бюджетні видатки:
- на безпеку і оборону на 3,7 млрд грн. Загальний ресурс на національну безпеку і оборону визначено в обсязі 286,6 млрд грн (загальний фонд — 253,98 млрд грн, спеціальний фонд — 12,65 млрд грн, державні гарантії — 20 млрд грн), або 5,34% прогнозного ВВП. Разом з тим ці видатки мають бути встановлені в обсязі не менше 5,95% ВВП та не менше 319,4 млрд грн;
- передбачено видатки на здійснення заходів, направлених на соціальну підтримку у зв’язку із запровадженням на території окремих регіонів обмежувальних протиепідемічних заходів, що призвели до тимчасового зупинення діяльності суб’єктів господарювання, у сумі 3 млрд грн;
- збільшено видатки на підвищення зарплати медичним працівникам та забезпечення додаткових гарантій для медичних працівників на 2,05 млрд грн;
- передбачено видатки на реалізацію Загальнодержавної цільової соціальної програми “Питна вода України” на 2022 — 2026 роки" у сумі 1 млрд грн;
- трансферти з державного бюджету місцевим бюджетам збільшено на 21,2 млрд грн порівняно з проектом, поданим на І читання (у т.ч. за загальним фондом — на 19,6 млрд грн, за спеціальним фондом — на 1,6 млрд грн).
Слід зауважити, що профільний комітет ВР схвалив проект Бюджету-2022 до другого читання.