КИЇВ. 21 березня. УНН. 16 березня Нацполіція провела обшуки на підприємстві “Автоспецпром” та ДП “Медзакупівлі”. За інформацією правоохоронців, справа стосується постачання автомобілів швидкої допомоги, які держпідприємство так і не отримало. Чому так сталося та як найбільший в Україні виробник карет “швидкої” працює в умовах війни — редакція УНН поцікавилася у заступника директора “Автоспецпрому” Кирила Коморкіна.
Пане Кириле, розкажіть, скільки років вже працює “Автоспецпром”? Чим займається компанія?
Наша компанія на ринку України з 2012 року, тобто вже понад 10 років. Основний профіль — виготовлення автомобілів швидкої допомоги. Понад 90% “швидких”, які ви можете побачити на вулиці, — наше виробництво. Всі Peugeot та Citroen — це ми. Інші — це ще декілька виробників, а також гуманітарна допомога.
Скільки машин ви виготовляєте на рік?
Протягом 2019-2022 років ми виготовляли близько 900 машин на рік. До цього була невелика кількість, адже не було медичної програми. За останні кілька років ми виготовили близько 4 тис. “швидких”.
Як відбувається процес виробництва? Ви купуєте автомобіль, який потребує доопрацювання, та оснащуєте відповідно до стандартів та вимог до санітарного транспорту?
Так, автомобілі приїжджають до нас без жодного оснащення. На підприємстві їх укомплектовують медичним обладнанням та переоснащують відповідно до державних стандартів, таких як ДСТУ ЕN 1789:2019, ISO 9001 та ISO 13486, а також побажань замовника, що робить автомобілі надійними та комфортними для кращої роботи бригад ШМД.
Наша компанія займається переоснащенням автомобілів таких марок як Peugeot, Citroën, Mercedes та Toyotа. Ми повністю їх перероблюємо: міняємо підлогу, утеплюємо, робимо звукоізоляцію, розводимо кисень, електрику, кондиціонування, пічку, панелі, проблискове світло. Вже потім оснащуємо медобладнанням. Його ще необхідно правильно закріпити, аби в разі ДТП нічого не впало і не травмувало медперсонал або пацієнта. Це все велика робота.
У скільки зазвичай обходиться придбання одного авто та його переоснащення?
Автомобіль в комплектації, яку замовляє наша компанія, коштує 1 млн грн. Переоснащення автомобіля, включно з медичним обладнанням, залежить від типу ШМД, який замовлено. Для типу В — найпоширеніший тип “швидких” з усім необхідним обладнанням для надання першої допомоги — близько 1,3-1,4 млн грн. Для типу С — реанімобілі — 1,6-1,8 млн грн, залежно від комплектації, якою оснащується автомобіль.
Багато бізнесів стикнулися із проблемами через повномасштабну війну, зокрема у питанні постачань. Морський шлях наразі недоступний. Як ви ввозите авто та інші складові?
З початком повномасштабного вторгнення дійсно з’явились проблеми, оскільки раніше автомобілі завозились морським шляхом, що дозволяло за один раз привезти велику кількість авто за несуттєву вартість логістики — в межах 2% від вартості кузова автомобіля. Зараз ми возимо автівки наземним транспортом, однак на одному автовозі можна завезти лише три авто. Через це вартість доставки збільшилась до 10% вартості кузова.
Однак є проблеми, не пов’язані напряму з логістикою. Наприклад, компанія “Peugeot Citroen” знизила квоту на постачання авто в Україну через, те що 670 автомобілів компанії були конфісковані для потреб ЗСУ. Серед них було 100 автівок, що мали надійти для переоснащення “Автоспецпрому”. Ми їх не отримали. У нас є лист від “Peugeot Citroen”, який це підтверджує.
Там нам також розповіли, що через ризики і неможливість безпечно доставити автомобілі, “Peugeot Citroen” просто вирішили перенаправити їх на інші ринки. Тобто ми банально не можемо отримати необхідну кількість авто для переоснащення від постачальника.
Нещодавно мережу сколихнула інформація щодо обшуків Нацполіцією вашого підприємства “Автоспецпром”. У пресрелізі правоохоронці написали, що справа стосується закупівель “швидких” на 1,3 мільярда грн, які не були поставлені замовнику. Це так?
Ні, це не зовсім так. Дивіться, у кінці 2021 року наша компанія виграла тендери на виготовлення автомобілів ШМД, однак ми не встигли виконати їх в повному обсязі через початок повномасштабної війни.
Після підписання угоди, ми отримали частину коштів, за які закупили медичне обладнання для “швидких”. Воно у нас є. Однак у нас не було достатньої кількості самих автівок, аби повністю виконати договори.
Ми мали 100 авто, і ще 100 — на стоянці в Одесі — були серед тих, які конфіскували на ЗСУ. Тож, з того, що в нас було, ми встигли переоснастити 118 автомобілів і вони були передані ДП “Медзакупівлі”. Частину договорів ми виконали. А потім, як я вже казав, виникли проблеми з постачанням авто.
До того ж, всі небюджетні рахунки ТОВ “Автоспецпром” було заблоковано, згідно з постановою Кабміну від 9 червня 2021 р. № 590. Ми не мали доступу до грошей. Але автомобілі і медичне обладнання потрібно замовляти, кошти заблоковані, терміни спливають, тому наше підприємство неодноразово зверталось до замовника з обґрунтуванням всіх перелічених вище проблем і проханням пролонгувати підписані договори. Що і було зроблено. Це дає нам змогу виконати їх в повному обсязі. І зараз ми працюємо над їх виконанням.
Але, розумієте, уся ця інформація — вона у відкритому доступі. Правоохоронці мають до неї доступ. Наш казначейський рахунок — прозорий. По ньому видно, що ми не отримували кошти. Вони там як лежали, коли нам їх видавали, так і лежать. Ми лише до лютого (2022 року, — ред.) мали до них доступ. І з них ми придбали медобладнання, а машини — ні.
Хто став ініціатором пролонгації та на яких підставах було продовжено виконання угод в цьому конкретному випадку?
Ініціаторами виступили дві сторони угоди. Всі розуміють, що в реаліях війни ці договори є життєво необхідними як для цивільного населення, так і для фронтових зон. Тож від початку вторгнення ДП “Медичні закупівлі України” та “Автоспецпром” сіли за стіл переговорів, в результаті яких дійшли до пролонгації договорів, відповідно до постанови Кабінету Міністрів (постанова № 1485 від 30 грудня 2022 р. “Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України щодо здійснення попередньої оплати (виплати авансу)”, — ред.), яка на цей час надає можливість продовжити строк дії договору до півтора року.
Але пишуть, що деякі договори були розірвані. Чому та хто був ініціатором цього?
Ініціатором розірвання даних договорів є “Автоспецпром”. Кошти надійшли за ці договори на казначейський рахунок компанії, їх неможливо використати, вони там заблоковані, тому компанія прийняла рішення повернути кошти, щоб держава мала можливість направити їх на першочергові завдання.
До того ж, ми зрозуміли, що зараз не можемо отримати необхідної кількості авто для переобладнання, тож вирішили розірвати частину договорів. Ту кількість авто, яку нам підтвердили Peugeot та Citroen, — ми виконали. На сьогодні ми маємо поставити ще 230 авто до кінця цього півріччя. У 2023 році 49 готових автомобілів вже очікують на розподіл.
А ви не думали розірвати усі угоди?
Можна було б. Можна було повернути гроші. Але ми вже придбали обладнання для переоснащення 800 машин. Як відмовитись? Викинути все це?
А ви маєте поставити за тією ціною, що в договорах 2021 року, адже курс долара суттєво підвищився?
Так, ціна залишається 2021 року, хоча, дійсно, собівартість автівки сильно зросла. Якщо раніше вартість однієї “швидкої” була десь 1,6 млн грн, то зараз це 2,8 млн. Хоча і за тими договорами ми, фактично, не робили націнку. Тож і тоді фактично виходили в нуль. А зараз, з урахуванням росту курсу, договір вийшов збитковим.
То ви благодійники?
Ми не благодійники. У нас є угода, яку ми виконуємо, і за нею ціна незмінна.
ЗМІ писали, що ви отримали 5 млн доларів через різницю в курсі за тими договорами, які були розірвані. Як ви це прокоментуєте?
Ну, це смішно. Розумієте, щоб так заробити, потрібно ці гроші зняти, а потім через пів року повернути. Але ми їх не знімали. І ДП і МОЗ це бачать.
Тобто для вас навіть добре, що ці кошти вам не надійшли?
Так, якщо б ми отримали всі гроші, нам потрібно було б поставити усю кількість авто, а це зараз майже неможливо. Але якщо б ми їх отримали у лютому, то придбали за іншим курсом. Ми їх могли б поставити, якщо б Peugeot та Citroen дали Україні квоту, а вони не дають. Тому й немає машин.
І про це знають всі правоохоронні органи. І той, хто затіяв все це, також це знає. Це не якась помилка правоохоронців, це — спланована акція. Навіщо? Не знаю. Але цілий рік надсилають запити до нас та ДП “Медзакупівлі”. Ситуація прозора. Всі наші зустрічі з ДП записані. ДП “Медзакупівлі” — це структура, яка створена, аби прибрати корупційні ризики. Усе спілкування з ними виключно офіційне — в офісі та у присутності людей. Це все записується.
А навіщо комусь це “роздмухувати”? Щоб заблокувати постачання “швидких”?
Ні, ми в будь-якому випадку виконаємо усі угоди. Емоції не мають впливати на професіоналізм.
Тобто, ви вважаєте, що хтось стоїть за цим скандалом?
Всі правоохоронці знали про цю ситуацію. Тому усе це — акція якогось залякування. Навіщо? Треба в них запитати.
СБУ, Нацполіція, ДБР надсилали запити в “Автоспецпром” та ДП “Медзакупівлі”. І вони отримували усі відповіді в повному обсязі, усі документи. Всі це знали.
А чи не зникло у вас бажання співпрацювати з “Медзакупівлями” після такого скандалу?
У нас з ними проблем немає. Це прозора структура, з якою є бажання працювати. А те, що хтось намагається завадити цій співпраці — то питання не до нас.