Побороти цю негативну тенденцію можна завдяки диференційованим ставкам акцизів на сигарети та тютюнові вироби для електричного нагрівання (ТВЕНи). Про це в своєму блозі на РБК-Україна написав експерт Економічного дискусійного клубу Олег Пендзин, передає УНН.
"Головна особливість ринку тютюнових виробів для електричного нагрівання (ТВЕНи, у народі – стіки) — це його легальність. Прилади для нагрівання тютюну та стіки для них — надто технологічні вироби, аби їх можна було підробляти як сигарети в "підвальних" умовах. Отже, ми говоримо про відсутність нелегального ринку ТВЕНів в Україні, на відміну від сигарет", — зазначив Олег Пендзин.
Наразі в Україні діє єдина ставка акцизу на сигарети та ТВЕНи. А в державах Євросоюзу, до якого прагне приєднатися й наша країна, податки на менш шкідливі для здоров'я людини вироби для нагрівання тютюну нижчі. Щобільше, зараз готуються зміни в Директиву ЄС щодо акцизів на тютюнові вироби, згідно з котрими буде запроваджено 50% різниця між акцизами на ТВЕНи та сигарети.
Експерт наголошує, що вигода для держави від такого підходу очевидні. Насамперед українські курці після підвищення ставок акцизного податку на сигарети зможуть перейти на легальні доступніші ТВЕНи, а не купуватимуть дешевий контрафакт у тіньових виробників. За експертними розрахунками, запровадження різних ставок акцизу на ТВЕНи та сигарети забезпечить додаткові надходження на 3,82 млрд грн протягом чотирьох років (майже по 1 млрд грн на рік).
Але головним у цьому питанні, на думку економіста, є перспектива членства України в ЄС, адже якщо наша країна обрала шлях євроінтеграції, то має дотримуватись правил і директив Євросоюзу.
"Україні не варто винаходити "власний унікальний велосипед", а вже зараз впроваджувати європейське регулювання на шляху до ЄС", — підкреслив експерт.
Також Україна зможе залучити додаткові інвестиції від виробників ТВЕНів. Адже диференційовані ставки акцизу створюють економічний стимул для розширення присутності на українському ринку усіх глобальних виробників. Зазначимо, що бездимні продукти в своїх портфелях мають "Філіп Морріс" (IQOS), "Джапан Тобакко" (Ploom X) та "Брітіш Американ Тобакко" (GLO)".
"Прихід глобальних гравців на український ринок — це інвестиції в запуск таких продуктів, а з огляду на майбутнє членство України в ЄС – і потенційно їхнє виробництво тут. Чи потрібні Україні інвестиції? Таке запитання виглядає навіть недоречним. Будь-які інвестиції — це завжди і додаткові бюджетні надходження", — підсумував Пендзин.