Цитата
На уточнююче запитання журналіста щодо планів очільника відомства відтермінувати введення штрафів через невикористання української мови у сфері обслуговування, міністр повідомив: “Я звик. Але, перепрошую, варто мати чітку публічну позицію і її демонструвати, аргументувати й переконувати суспільну думку у тому, що курс на українізацію, але лагідну українізацію — незмінний. Але для початку варто дати поштовх масовій промоції української мови”.
Деталі
Кореспондент BBC нагадав, що ще “до того, як ви стали міністром, ви казали, що закон про мову треба міняти”. Глава Мінкульту на це зазначив: “Я завжди говорив, що у мене є пересторога стосовно одного пункту цього закону — йдеться про штрафи (за порушення норм мовного закону у сфері обслуговування). У 2018 році президент (Петро) Порошенко видав указ про створення державної програми промоції української мови. Якби це рішення було втілене і впродовж цих років була би промоція, безкоштовні курси української, ці штрафи були б доречними. А зараз виставляти вперед штрафи — це наче поставити віз попереду коня. Самі розмови про штрафи призведуть тільки до громадського напруження”.
На уточнення, чи збирається глава відомства відтермінувати запровадження штрафів — Ткаченко сказав, що: “Наскільки я знаю, зараз на розгляді Верховної Ради перебувають два законопроекти, які стосуються відтермінування застосування цих штрафів. Подивимось, як буде тривати дискусія”.
Контекст
З 16 січня українська мова стала мовою обслуговування споживачів в Україні як єдина державна.
Вступає в силу стаття 30 Закону про забезпечення функціонування української мови як державної, яка закріпить остаточний перехід сфери обслуговування на державну мову. Закон “Про забезпечення функціонування української мови як державної” ще 16 липня 2019 року вступив в силу, проте впроваджується він поступово.
Законом закріплюється положення української мови як єдиної державної (офіційної) мови в Україні. З моменту вступу в силу документ є обов’язковим для органів державної влади та громадських сфер по всій Україні.
З 16 січня супермаркети, кафе, ресторани, банки, аптеки, АЗС, спортзали, бібліотеки або інтернет-магазини повинні обслуговувати клієнтів українською мовою.
Також відзначимо, що лише з 16 по 18 січня на адресу Уповноваженого з захисту державної мови надійшло близько 100 скарг щодо обслуговування українською мовою, в основному з Києва, Львова, Харкова та Одеси. Третина скарг стосувалися сфери обслуговування споживачів.