КИЇВ. 15 жовтня. УНН. У рамках спецпроекту “Інвестиційний магніт” УНН вирішив з’ясувати в експертів і компетентних фахівців, як вони оцінюють загалом інвестиційну політику держави, кого б серед представників виконавчої гілки влади назвали найактивнішим “магнітом” для залучення інвестицій, а також — які інвестиційні проекти стали, на їхню думку, найуспішнішими. Експертні думки будуть доповнюватися за цим посиланням. Згодом УНН підготує ТОП-3 найуспішніших проектів та персон у сфері інвестиційної політики України на думку експертів.
Фахівець у сфері транспорту Богдан Долінце розповів УНН про свій власний рейтинг найефективніших виконавців у галузі залучення інвестицій у розвиток держави, а також назвав головний інвестиційний проект року.
“У межах того, що я спостерігав, то, напевне, найбільш ефективною є робота офісу віце-прем’єра, тому що одним із його функціональних напрямків є супровід і залучення інвестицій. І навіть якщо ми говоримо про будь-які інвестиційні проекти, то вони координуються і проходять через цей офіс”, — зазначив Долінце.
Проте він вважає, що значна роль у залученні інвестицій лежить також і на окремих міністерствах, які роблять значний внесок для покращення інвестиційного клімату держави у межах президентської програми.
“Якщо, наприклад, говорити з точки зору інфраструктури транспорту, то тут все ж таки вагома доля профільного міністерства. У Міністерстві інфраструктури навіть є окремий проектний офіс для створення важливих проектів державного та приватного партнерства. Деякі проекти реалізовувалися при колишніх міністрах, а ціла низка втілюється у життя зараз при каденції чинного міністра Криклія”, — розповів він.
Важливим у сфері інвестиційної політики експерт вважає реалізацію об’ємного проекту із концесії портів, який успішно стартував із політичної волі Президента України Володимира Зеленського та був втілений менше ніж за рік міністром інфраструктури Владиславом Криклієм.
На думку експерта, стільки спільної роботи, скільки було вкладено у концесію портів за рік Міністерством інфраструктури, можна вмістити у цілих п’ять років безупинної роботи.
“Про концесію портів у першу чергу кажу, тому що у цих питаннях є активний супровід, і якщо порівняти роботу над цим проектом із реалізацією, яка зараз практично відбувається, то пройшло п’ять років повноцінних, а не рік. Це насправді така потужна спільна робота”, — підсумував експерт.
Політичний аналітик Олександр Кочетков своєю чергою вважає найкращим “інвестиційним магнітом” самого Президента Володимира Зеленського.
“Загалом, в цьому сенсі найкращий — Президент Володимир Зеленський. Він найбільше цим переймається, але великих інвестицій в Україну поки що, на жаль, немає.
Другий, на мою думку, — це міністр інфраструктури Владислав Криклій. Він намагається залучити інвестиції в сенсі успішних проектів портів і іхньої концесії.
Третій — це міністр фінансів Сергій Марченко, який певним чином є ефективним у сфері інвестицій”, — вважає експерт.
Політичний експерт Кирило Молчанов вважає, що питання збільшення інвестицій в розвиток держави покладається першочергово на уряд, але ним не обмежується.
“У нас є Офіс простих рішень і результатів, там де Саакашвілі, у нас уряд також повинен створювати інвестиційний клімат. У нас є міністр інфраструктури (Владислав Криклій — ред.), він створює інвестиційний клімат, реалізує концесію портів. Також, теоретично це належить до меж міністра фінансів Сергія Марченка. Інвестиційний клімат — це і до парламенту відноситься — приймати закони відповідні, знижувати податки, працювати над новими реформами, щоб інвестиції були захищені. Тому виокремити когось одного складно, бо притягнення інвестицій — це колективна робота всього державного механізму”, — впевнений він.
Народний депутат Володимир Крейденко назвав інвестиційним "магнітом" самого Президента України Володимира Зеленського. Нардеп вважає, що саме президентська активна й поміркована діяльність у стимулюванні розвитку інвестиційної політики держави стала основою для низки важливих інвестиційних досягнень.
"За каденцію президента Зеленського я можу виокремити ТОП-5 кращих інвестиційних досягнень, зокрема, перше - відкриття ринку землі, друге - приватизація державних підприємств, третє - впровадження закону про легалізацію грального бізнесу, четверте - передача у концесію портів, п‘яте - демонополізація та роздержавлення спиртової галузі", - розповів Крейденко.
Як і більшість експертів, нардеп Володимир Крейденко вважає, що концесія портів за час каденції Володимира Зеленського стала одним із найуспішніших проектів у сфері залучення інвестицій у державний сектор.
"Передача портів у концесію - це величезний крок для розвитку галузі. Він може забезпечити скорочення державних виплат на утримання інфраструктурних об’єктів, натомість вони будуть розвиватися за рахунок компанії, з якою був укладений концесійний договір. Нещодавно ми передали у концесію порт "Ольвія" катарській компанії. Натомість, вона повинна буде вкласти у розвиток об’єкту близько 3,4 млрд грн. Також надходження отримають держава, та, безпосередньо, місто Миколаїв, де знаходиться сам порт", - розповів Крейденко.
Політолог Сергій Биков вважає, що щодо питання інвестиційних "магнітів" передусім варто відзначити роботу міністра фінансів Сергія Марченка і міністра інфраструктури Владислава Криклія.
"Передусім тут можна відзначити Марченка як профільного міністра, з одного боку, де йде робота із залучення інвесторів. З іншого боку, дуже важливо відзначити міністра інфраструктури Владислава Криклія. Оскільки зараз активно просувається історія з концесіями, і, власне, це той шлях, який залучить гроші в український транспорт, українську інфраструктуру і дозволить відродити транспортний потенціал, який, на жаль, за останні 6 років, до приходу Криклія намагалися всіляко знищувати", - розповів Биков.
Політолог акцентує увагу на тому, що відсутність взаємовідносин, які б регулювали дорожні відносини між Україною та іншими країнами, зменшили вантажопотік, що відобразилося і на економіці країни у тому числі.
"Ми посварилися з країнами-сусідами, відповідно, наші вантажі менше возили, а тепер все зовсім по-іншому. Сама транспортна інфраструктура була в нікудишньому стані, а зараз, коли Криклій став основним локомотивом концесій, можна говорити, що в транспорт залучаються інвестиції. І та інфраструктура, яка керувалася неефективно, вона зараз під якісним управлінням", - упевнений Биков.
Економічний та політичний експерт Олександр Охріменко в унісон із більшістю експертних думок назвав концесію портів найкращим інвестиційним проектом року.
"Концесія портів – однозначно один із кращих інвестиційних проектів. Будемо надіятись, що буде продовжуватися практика. Оце, мабуть, єдиний, який прямо вже реалізували. Але цей рік не дуже багатий на завершені інвестиції, є ті, які в процесі. Ось у серпні, наприклад, було повідомлення, що чеський концерн Witkowitz інвестує 50 млн євро у "Південмаш" для створення на його базі нових виробничих потужностей. Будемо надіятися, що вдасться реалізувати цей проект", - зазначив він.
Також Охріменко повідомив, що завдяки крупним аграрним компаніям відбувається стимулювання машинобудівної галузі в Україні.
"У нас на сьогодні великі аграрні компанії замовляють транспорт для перевезення зерна, олій тощо і будується, відповідно, морський і річковий транспорт, вагони для перевезення. Таким чином відроджується машинобудування в Україні на замовлення аграрних компаній. Будемо сподіватися, що з часом ще будемо потяги робити, бо розмови є про те, що можна організувати спільно з європейськими компаніями", - розповів експерт.
Нагадаємо, у вересні 2019 року Президент Володимир Зеленський доручив міністру інфраструктури Владиславу Криклію передати у концесію два українських порти "Ольвія" і "Херсон", що було успішно реалізовано достроково.
“Ольвія”, зокрема, передана катарській компанії, яка взяла на себе зобов’язання інвестувати у порт 3,4 млрд грн і ще 80 млн грн — в інфраструктуру Миколаєва. У той же час, платіж державі складе 80 млн грн з урахуванням індексації та 0,75% від чистого доходу концесіонера, що у 16 разів більше, ніж прибуток порту за минулий рік.
За словами міністра Криклія, у концесію планується передати порти, вокзали, аеропорти та дороги.
Довідка УНН: Концесія — тимчасове платне володіння об’єктами, що належать державі або територіальній громаді. Концесія передбачає обов’язкові платежі та інші матеріальні блага на користь держави з боку концесіонера.