Система автоматичного блокування податкових накладних СМКОР себе дискредитувала, проте влада продовжує ігнорувати рекомендації НАЗК щодо корупційних ризиків цього інструменту і Указ Президента про необхідність її аудиту. Таку думку в ексклюзивному коментарі УНН висловив експерт з економічних питань Мирослав Лаба.
Але проблема ця є (із блокуванням податкових накладних і розрахунків коригування – ред.), і на мою думку ця система себе дискредитувала. Ми бачимо яке рішення приймають суди. На зустрічі в НАЗК був представник судової гілки влади, і фактично він підтвердив ті позиції, які озвучує і Рада бізнес омбудсмена і СУП, що 95% тих справ, які попадають в суди, вони приймаються на користь бізнесу. Зловживання – це тиск на бізнес
Він додав, що розглядаючи питання блокування податкових накладних слід звернути увагу на дослідження Національним агентством з питань запобігання корупції порядку зупинення реєстрації податкових накладних. У його висновках НАЗК зазначило, що цей порядок має корупційні ризики, і надало рекомендації щодо їх усунення.
Це дослідження було презентовано ще у грудні 23 року, з того часу жодна рекомендація НАЗК щодо усунення корупційних ризиків фактично не була виконана
Крім того, за його словами, не варто забувати й про Указ Президента від 23 січня 2024 року, у якому Уряду було доручено невідкладно провести аудит системи блокування податкових накладних (СМКОР).
Минуло уже 2 місяці, а по суті цей аудит не зроблено. Тому я б звернув увагу на ці дві речі, які не виконані
Він також зазначив, що, за даними СУП, близько 23-25 тисяч компаній щомісячно попадають під блокування. У Європейській бізнес асоціації теж занепокоєні проблемою зупинки робити бізнесу таким інструментом як блокування податкових накладних. Проте влада, за словами Лаби, не звертає на це увагу і звітує, що за 5 років додатково забезпечили в бюджет надходження160 млрд грн.
Тому проблема є і влада свідомо не реагує на цю проблему, тому що наявність цієї системи дозволяє владі наповнювати бюджет
Додамо
Європейська Бізнес Асоціація (ЄБА) відзначає загострення ситуації з блокуванням податкових накладних з кінця лютого. Вона запропонувала Державній податковій службі замість того, щоб заморожувати діяльність бізнесу блокуванням, проводити податкові перевірки у разі виникнення запитань до діяльності компаній. В ЄБА наголосили, що податкове законодавство країн ЄС не містить норм щодо блокування податкових накладних.
Станом на 1 березня, за даними члена Комітету Верховної Ради з питань фінансів, податкової та митної політики Ніни Южаніної, у списку ризикових платників податків перебували понад 30 тисяч юридичних та фізичних осіб, тобто 20% від всіх платників, які подавали податкову звітність. У лютому 26 тисячам платників було заблоковано 180 тисяч податкових накладних і розрахунків коригування на суму ПДВ 4,8 млрд грн.
За словами народного депутата Михайла Цимбалюка, блокування податкових накладних стало серйозною проблемою, що загрожує національній безпеці України, оскільки зупиняє діяльність підприємств та порушує економічні операції.
Нагадаємо
Блокування податкових накладних - одна з основних проблем, на яку скаржаться українські підприємці у сфері адміністрування податків. Загалом же, як вказується у статистиці Ради бізнес-омбудсмена, у третьому кварталі 2023 року 57% скарг від представників бізнесу стосувалися податкових питань.
Як зазначив бізнес-омбудсмен Роман Ващук в інтерв'ю, проблема в бізнесу навіть не в рівні податків, а в стилі адміністрування. Окрім того, він додав, що податкова і митниця 90-94% справ програють у судах – або у першій інстанції або в апеляції у Верховному Суді.
На думку експертів, така ситуація з судами свідчить про зловживання податківцями своїми повноваженнями, адже суди розбивають ці рішення. Дехто, як от економічний аналітик Павло Себастьянович, прямо називає це "схемами".
Серед основних таких схем він називає фіктивний експорт, реєстрацію фіктивного ПДВ від фіктивних компаній, експорт товарів за фіктивними документами з фіктивним ПДВ і повернення вже реального ПДВ, скрутки, блокування податкових накладних, надання статусу ризикового підприємству і організація тіньових схем зі зняття цього статусу.
Член Ради Асоціації платників податків Дмитро Олексієнко вважає, що за такою політикою адміністрування стоїть народний депутат, голова податкового комітету ВР Данило Гетманцев, адже без його відома у ДПС не ухвалюються жодні важливі рішення. І він фактично керує податковою через свого колишнього помічника Євгена Сокура.
Водночас сам Гетманцев назвав свою діяльність щодо податкової – "парламентським контролем". Він також відкинув звинувачення про те, що перебирає на себе повноваження виконавчої влади, вказавши, що просто допомагає підприємцям.