Останнє "китайське попередження"
“Я не знаю, на що розраховувала українська делегація, але у підсумку вийшло так, що у швейцарському Давосі Україна отримала останнє китайське попередження від наших західних партнерів (донорів), зокрема МВФ та США”, — зазначив Новак.
Як уточнив він, від голови МВФ прозвучала дуже чітка та жорстка умова виконати одну з ключових вимог для продовження співпраці — створення та початок роботи антикорупційного суду (навіть з чіткими термінами виконання цієї вимоги). А від США отримали чіткий сигнал, що спочатку українська влада повинна виконати всі вимоги, а потім можна буде говорити про продовження співпраці.
“Цей сигнал пролунав у вигляді того, що не відбулось зустрічі на найвищому рівні між Президентом України та президентом США. Із Порошенко зустрівся лише держсекретар США. Це дуже жорсткий політичний сигнал. Якщо президент США не захотів знайти навіть 10-15 хвилин для зустрічі з Президентом України, це надзвичайно жорстка позиція до Президента, який уособлює українську владу. Це означає, що, якщо найближчого кварталу Україна не виконає вимогу по антикорупційному суду, при чому не в президентському варіанті закону, а варіанті затвердженому Венеціанською комісією, то тоді Україна не отримає транш МВФ, а разом і з ним не отримає транш від Євросоюзу, який чітко пов’язав продовження співпраці з Україною з продовженням її співпраці з МВФ”, — прокоментував ситуацію економіст.
При цьому за словами Новака, якщо Україна залишиться без грошової підтримки МВФ та ЄС, це означатиме, що якщо не у 2018, то максимум у 2019 році Україні прийдеться оголосити стан дефолту державного бюджету.
“Без нових валютних вливань від МВФ та ЄС, Україна не зможе обслужити зовнішньоборгові виклики, пік яких припадає на 2018-2020 роки, по формулі 20 + 5 млрд доларів, де 20 млрд — прямий і гарантований державою борг, а 5 млрд — борг державних підприємств. Якщо вони не зможуть самостійно його погашати, то погашати прийдеться з держаного бюджету”, — звернув увагу економіст.
Інвестиційний блеф
За словам Новака, чергові обіцянки Президента про неймовірні інвестиції в Україну зараз можна сприймати як інвестиційний блеф і не більше.
“Це ми побачили навіть за наслідками саміту "Східного партнерства", який відбувся наприкінці 2017 року. На ньому Україна разом з Президентом розраховувала отримати так званий "План Маршала для України" з інвестиційної програмою на 50 млрд доларів на 10 років. У підсумку ми отримали лише імовірну співпрацю з ЄС на 1,8 млрд євро, і то за умови продовження співпраці з МВФ. Тобто різниця колосальна”, — зазначив спеціаліст.
Економіст переконаний, що аналогічна ситуація зараз склалася і щодо Давосу.
“Справа у тому, що інвестор не йде під обіцянки держави, навіть президента. Тому що сьогодні може бути один глава держави, а завтра, після виборів — вже інший. Інвестор іде під інвестиційні умови, умови ведення бізнесу в країні. А вони в Україні зараз є гіршими, ніж навіть у всіх наших географічних сусідів”, — наголосив Новак.
Як уточнив економіст, прямим доказом інвестиційної привабливості та найбільш об’єктивним критерієм у цьому випадку є обсяг прямих іноземних інвестицій.
“За підсумками 2017 року їх надійшло більше 2 млрд доларів, з яких 1,5 млрд — не прямі інвестиції, а реінвестиції з офшорів наших українських компаній, а реально прямих іноземних інвестицій надійшло менше мільярда доларів”, — резюмував Новак.
Нагадаємо, Порошенко розповів про переговори в Давосі щодо Антикорупційного суду.