Один із найбільших виробників літаків Boeing після низки проблем із безпекою опинився в кризовій ситуації. Агентство Bloomberg повідомило, що американський виробник планує продаж низки активів. УНН вирішив розібратися, з чого все почалося, і як ситуація з компанією може позначиться на авіакосмічній галузі.
Фатальні двері
5 січня цього року Boeing 737 MAX-9 авіакомпанії Alaska Airlines, що летів із Портленда в Онтаріо, штат Каліфорнія, був змушений здійснити посадку після того, як під час польоту в літака відвалилися двері аварійного виходу. На щастя все обійшлося без жертв.
Але цей інцидент привернув увагу до питання безпеки експлуатації літаків Boeing 737 MAX-9.
Федеральне управління цивільної авіації США (FAA) запровадило тимчасову заборону на польоти Boeing 737 MAX-9, яку все ж таки було б незабаром скасовано - заборона діяла в січні та тривала менше місяця. Але дозвіл на експлуатацію MAX-9 компанія отримала з певними обмеженнями - FAA заборонило Boeing розширювати виробництво своїх літаків MAX або затверджувати додаткові виробничі лінії для літаків "доти, доки ми не переконаємося, що проблеми контролю якості, виявлені під час цього процесу, вирішені". Компанія погодилася з такими вимогами і пообіцяла посилити контроль над забезпеченням безпеки використання авіалайнерів.
Але від FAA надійшов ще один тривожний дзвінок - там заявили, що перевірка виробництва виявила факти недотримання вимог щодо контролю за якістю виробництва. Агентство звернулося до компанії з проханням усунути ці проблеми. У Boeing висловили повну прихильність до необхідності усунути проблеми і заявили про розробку стратегії з удосконалення системи контролю якості.
Але на цьому прикрі інциденти не закінчилися.
4 березня літак Boeing 737-900 United Airlines, що прямував із Техасу до Флориди, був змушений здійснити вимушену посадку після того, як з одного з двигунів літака вирвалося полум'я.
13 березня, Боїнг 777 American Airlines здійснив вимушену посадку у Каліфорнії після того, як екіпаж повідомив про спущене колесо.
А 7 березня літак, що прямував зі США до Японії, був змушений здійснити аварійну посадку, через те, що колеса і зовсім відвалилося.
Мабуть, найсерйознішим став інцидент із Boeing 787 LATAM Airlines, що прямував із Сіднея до Окленда США і раптово втратив висоту на половині шляху. Унаслідок падіння літака постраждали щонайменше 50 осіб.
У повідомленні для клієнтів, яким авіакомпанія поділилася з виданням POLITICO, генеральний директор United Airlines Скотт Кірбі сказав: "На жаль, за останні кілька тижнів наша авіакомпанія пережила низку інцидентів, які нагадують про важливість безпеки. Хоча всі вони не пов'язані один з одним. Я хочу, щоб ви знали, що ці інциденти привернули і посилили нашу увагу".
Питання безпеки літаків Boeing, зокрема моделі 737 MAX, порушували не один раз. У грудні 2018 року в Індонезії розбився літак Boeing 737 MAX, внаслідок чого загинули 189 пасажирів і членів екіпажу, а в березні 2019 року ще один літак тієї самої моделі розбився в Ефіопії, унаслідок чого загинули 157 осіб. Після цих трагічних інцидентів виробництво цієї моделі літаків було зупинено майже на 2 роки. Компанія використовувала цей час для модернізації конструкції лайнера, оновлення ПЗ та підготовки пілотів.
Пентагон заказал у Boeing 17 самолетов на 3,4 миллиарда долларов для двух союзников01.03.2024, 11:18
Що відбувається з компанією Boeing
Агентство Bloomberg повідомило, що Boeing розглядає можливість продажу як мінімум двох своїх оборонних підприємств. Пов'язано це з кризою, в якій опинився виробник літаків.
За словами людей, знайомих із перебігом переговорів, які побажали залишитися анонімними, фінансові консультанти зв'язалися з потенційними покупцями від імені Boeing, щоб оцінити інтерес до кількох дрібніших підрозділів. За словами одного з джерел, ці зусилля тривали близько року, ще до інциденту з дверима, який привернув пильну увагу до авіавиробника.
Потенційно виставлені на продаж активи включають підрозділ Boeing Digital Receiver Technology Inc. (займається розробкою технологій у зв'язку), що виробляє продукцію для урядових розвідувальних і оборонних замовників, кажуть джерела. За словами деяких джерел, потенційних покупців також опитали про деякі оборонні програми в підрозділі глобальних послуг.
Річард Абулафія, експерт з аерокосмічної галузі компанії AeroDynamic Advisories, заявив, що продаж DRT навряд чи матиме якийсь істотний фінансовий вплив на компанію Boeing, яка зазнає труднощів під тягарем боргу в 39 мільярдів доларів.
Раніше авіавиробник розглядав можливість продажу своєї дочірньої компанії Argon ST, але цей процес призупинено, повідомило одне з джерел. У 2010 році корпорація придбала компанію Argon, що виробляє системи військового управління, спостереження і розвідки, приблизно за 775 мільйонів доларів.
Боїнг відмовився від коментарів. Акції зросли на 1,1% після того, як Bloomberg повідомив про обговорення.
Компанія також продовжує зважувати варіанти своєї частки в United Launch Alliance, спільному підприємстві із запуску ракет, співвласником якого є Lockheed Martin Corp., повідомили джерела. У січні агентство Bloomberg News повідомило, що ULA привернула інтерес з боку Blue Origin LLC Джеффа Безоса.
За словами деяких джерел, Boeing ще не ухвалив остаточного рішення з приводу продажу, і плани все ще можуть змінитися. За словами цих людей, компанія регулярно переглядає свій портфель активів.
Чи можуть авікомпанії відмовитися від літаків Boeing
На конференції "Європа 2024" у Берліні генеральний директор Airbus (найбільшого конкурента Boeing) Гійом Форі висловив занепокоєння з приводу збереження репутації безпеки аерокосмічної галузі.
"Мене не влаштовують проблеми мого конкурента", - сказав він, відповідаючи на запитання про Boeing.
"Вони не приносять користі галузі загалом". Форі додав: "Ми працюємо в галузі, де якість і безпека є головним пріоритетом".
Під час заходу, як повідомляє Bloomberg , міністр фінансів Франції Брюно Ле Мер сказав: "Тепер я волію літати на Airbus, а не на Boeing - моя сім'я теж, вони піклуються про мене".
Опитування, проведене журналістом авіаційної галузі Джоном Остроуером, засновником авіаційного новинного сайту The Air Current, показує, що довіра до літаків Boeing слабшає, але не втрачається.
Опитування Остроуера, проведене на X, поставило запитання: "Після того, як сімейство 737 Max знову в експлуатації, чи почуваєтеся ви комфортно, літаючи на цьому літаку?" За понад 2200 голосів 59,4% учасників відповіли "Так" проти 40,6%, які відповіли "Ні".
Аналітики зазначають, що Boeing 737 Max, як і раніше, є найбільш продаваним типом літака у світі, на цей тип літаків надійшло понад 4000 замовлень.