"Фінансування освіти і науки має стимулювати розвиток, і ми цю систему маємо найближчим часом перебудувати. Вже в наступному році зміни будуть дуже суттєвими", - сказав прем’єр.
Він зазначив, що існують неефективності системи середньої освіти в державі.
"Якщо подивитись на те, скільки ми як держава витрачаємо в середньому на рік для того, щоб дитина отримала середню освіту, ми побачимо, що цей показник – близько 21 тис. грн. Ми як держава в рік близько 21 тис. грн витрачаємо на те, щоб дитина здобула середню освіту. При цьому, в школах у малонаселених регіонах ця цифра сягає більше 100 тис. – ми витрачаємо у 5 разів більше", - повідомив Гончарук.
Водночас, з його слів, якщо подивитись на якість цієї освіти, тобто на те, що дитина отримає за ці гроші, можна побачити, що"ця дитина програє порівняно з дитиною, що вчиться у великій школі".
"Ми зараз думаємо над вирішенням цієї проблеми в першу чергу. Ми не маємо красти майбутнє у діток, що живуть у селах і малонаселених територіях. Це неприпустимо, таких дітей не сотні, їх десятки тисяч. Тому перший фокус ми зараз робимо на те, щоб кардинально підвищити ефективність системи в цих малонаселених регіонах. Це має значно зменшити витрати на навчання такої дитини і при цьому збільшити якість. Це можливо", - зазначив глава українського уряду.
Друга складова, сказав Гончарук – це університети. З його слів, уряд в сфері вищої освіти планує стимулювати ефективність.
"Є ціла історія, що потрібно робити з університетами, певною мірою їм передали автономію і повноваження. Ми повинні стимулювати якість і ефективність. Гроші має отримувати передусім той, хто кращий, а не той, кому треба. Тобто це не програма соціальної допомоги. Фінансування освіти – це не програма соціальної допомоги… Наступного року у нас з’являться рейтинги університетів і все таке інше", - додав він.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Міносвіти призупинило атестацію вишів
Зі слів прем’єра, трете питання – це сфера науки, яка є величезним викликом в державі.
"У нас цього тижня пройшла вчена рада. Це науковці, які аналізували якість роботи всіх наших навчальних установ. А для розуміння, ми з вами як платники податків витрачаємо під 10 млрд грн на рік на фінансування науки. Це величезна сума. Вона маленька і недостатня для фінансування науки, потрібно значно більше, якщо порівнювати з розвиненими країнами, але це все ще величезний ресурс", - розповів він.
Гончарук повідомив, що вчені провели оцінку того, наскільки ефективно ці гроші використовуються.
"Висновки невтішні. Дуже багато імітації, симулювання науки, папірці для папірців тощо. Цю ситуацію ми не залишимо без уваги. У нас нема священних корів, яких ми не будемо чіпати. Держава буде намагатися стимулювати ефективність і в сфері науки. Для нас фокус тут – це молодий вчений, який хоче залишитись в Україні. Людина, яка хоче робити науку в Україні. Для неї ми маємо зробити лабораторії, для цього в бюджеті закладено відповідно невеличка, але програма. Для цього ми повинні стимулювати справжню науку в університетах, поєднати наукову і навчальну складову. Для цього ми повинні перестати дотувати неефективність. Дуже багато людей звикли, що отримують гроші від держави, просто бо вони є. так не буде. Гроші від держави має отримувати той, хто кращий, той, хто прагне, хто здобуває. Це – не програма фінансової підтримки", - сказав він.
Нагадаємо, в Україні перед навчальним роком 2019-2020 закрилося майже 200 шкіл.