Рахункова палата розглянула Звіт про результати аудиту ефективності виконання повноважень органами державної влади по забезпеченню погашення податкового боргу та попередження його зростання. Аудитори визнали чинну систему державного управління податковим боргом неефективною та непрозорою.
Основна частина податкового боргу до державного бюджету у дослідженому періоді була сформована за рахунок податку на додану вартість, податку на прибуток підприємств і рентних платежів, питома вага яких у загальних обсягах податкового боргу в середньому досягла 88 відсотків.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Мінфін очікує результативної роботи від нового в.о. голови ДФС — О.Данилюк
Неефективність вжитих органами стягнення заходів до боржників призвела до того, що податковий борг набуває не лише статусу “безнадійного”, але й згодом списується. І зникають борги, як вода з гуся. Через таку бездіяльність ДФСУ, внаслідок списання безнадійного податкового боргу, до державного бюджету за останні три роки не надійшло 15,8 млрд грн.
Основною причиною різкого збільшення податкового боргу, як показав аудит, була несплата платниками податків самостійно визначених грошових зобов’язань. Заходи із запобігання виникнення такого податкового боргу не були результативними. Якщо на початок 2014 року платники податків не сплатили 6,7 млрд грн. самостійно визначених податкових зобов’язань, то на початок 2017 року цей показник сягнув 36,9 млрд гривень. За три роки стрімко (майже вдвічі) зросла також кількість платників податків — боржників. Така динаміка свідчить про загрозливі ризики погіршення платіжної дисципліни платників податків та наповнення бюджету в цілому.
За результатами розгляду Звіту Рахункова палата підготувала низку пропозицій та рекомендацій Міністерству фінансів України та іншим зацікавленим державним органам щодо розробки та реалізації заходів, спрямованих на вдосконалення чинного законодавства у зазначеній сфері та підвищення ефективності роботи органів ДФСУ із попередження зростання податкового боргу та погашення як шляхом самостійної сплати платниками податків, так і за рахунок примусового стягнення до бюджету належних платежів.