Буде так само, як у Чорнобилі
Експерт, в першу чергу, запевнила, що зазвичай боєголовки не детонують самі по собі через захисний механізм і можуть пролежати у спокої дуже велику кількість років. З її слів, активна речовина надійно захищена саркофагом, і "якщо ніхто не полізе, не буде такого відбуватись, воно там може лежати, як показує історія, дуже багато років і нічого з ним не буде".
Якщо ж боєголовки здетонують на морській глибині, то, каже фахівець, варто очікувати ударної хвилі, яка може спричинити сейсмічні відхилення.
"Якщо там (де затонула "москва" - ред.) досить достатня глибина, то в принципі вода не дасть розповсюдження на повітря, але, буде отруєння по воді, назвемо його так, або зараження усього живого, що є. Треба розуміти, що флора і фауна Чорного моря буде заражена, і це буде як у Чорнобилі. Ніхто не каже про те, що воно буде мертвим. Тобто, в рамках ураження, як звичайною бомбою – так, загинуть живі істоти. Але, якщо ми кажемо про саме ядерну небезпеку – то це буде так само, як у Чорнобилі: будуть існувати тварини, будуть спостерігатись якісь відхилення у них, але та сама радіація – вона буде підвищена, але, скажімо так, якщо ми не будемо їх виловлювати, їсти тощо – то ми не будемо навіть розуміти, що вона там є", - зазначає співрозмовниця УНН.
З її слів, якщо поглянути на Чорнобильську зону – на сьогодні там нормально живуть тварини, довкілля нормально відновлюється. Як зазначає Лампіка, природі завжди треба давати шанс відновлюватись, і чим менше втручається людина у це відновлення – тим вона хуткіше це робить.
Також еколог відзначила, що небезпека через сірководень, який накопичується у глибинних шарах дійсно існує.
"Є така особливість. Коли йдуть вибухові роботи – дуже часто спостерігаються такі речі. Якщо я не помиляюсь, був такий випадок, коли вибухні роботи на кар'єрі якимось чином спровокували витік сірководню. Загинула дуже велика кількість риб, 5-6 млн грн, якщо я не помиляюсь, було нараховано збитку Державною екологічною інспекцією за такий випадок. При детонації такого заряду – це все теж може бути, адже всі ці ілі відкладення, там під ними може бути все, що завгодно, і, скоріш за все так, таке може бути", - зазначила вона.
Ядерні боєголовки – не найстрашніше
На думку Лампіки, більшу небезпеку, аніж можливість знаходження на борту крейсера боєголовок, становлять нафтопродукти, якими було заправлено судно.
На думку еколога, його кількість може бути настільки великою, що, у разі витоку, загине уся флора і фауна на декілька кілометрів.
"Я не знаю, який там об'єм двигунів і які запаси. Але, зазвичай, такі танкери – вони мають повні баки, і ще резервуари для того, щоб їм там на якийсь час вистачало для дозаправлення. Тобто, це дуже велика кількість", - каже фахівець.
Вона нагадала про танкер Delfi, що перекинувся в Одесі, - на ньому не було палива, але наслідки були суттєві, зазначає експерт.
"Якщо там повні баки, якщо там були повні резервуари або ще щось було на цьому кораблі (бо я на фотографіях бачила, що там може бути ще якась техніка, яка теж заправлена) – кількість цього палива може бути просто неймовірно велика, і, коли будуть пошкоджені, наприклад, іржою, усі ці накопичувачі і нафта почне виходити, то пляма така може бути за 10 км так точно. Тобто, вона може бути дуже велика. Вона ще буде дрейфувати, і там де вона буде дрейфувати, виходити, там буде гинути все, що під нею", - зазначила співрозмовниця УНН.
Конекст
13 квітня голова Одеської ОДА Максим Марченко повідомив, що ракетний крейсер "москва" пішов саме туди, куди його послали наші прикордонники на острові Зміїний. З його слів, ракети "Нептун", які стоять на сторожі Чорного моря, завдали російському кораблю дуже серйозних пошкоджень.
Інформацію про те, що "москва" горить, підтвердили і в міноборони росії. Як повідомили, корабель серйозно пошкоджений, екіпаж покинув судно.
14 квітня у міноборони рф визнали, що крейсер "москва" затонув.
Після цього, з'явилась інформація про те, що за штатом на російському крейсері "москва" мають бути дві ядерні боєголовки до крилатих ракет.
Про це повідомив, зокрема, керівник проектів в Інституті Чорноморських стратегічних досліджень Андрій Клименко, а також фахівці профільного видання Defense Express.