Деталі
Масштабний гірничодобувний проект, представлений французькою гірничодобувною компанією Imerys, працюватиме на території існуючого каолінового кар'єру Бовуар у Центральній Франції.
Родовище містить один мільйон тонн літію, як показали бурові дослідження, цього достатньо для видобутку 34 000 тонн на рік протягом 25 років.
Цей метал є найважливішим компонентом у виробництві електромобілів, але його видобуток може мати несприятливі екологічні наслідки.
Що таке літій і навіщо він потрібен Європі?
Оскільки країни намагаються зменшити вуглецевий слід, продаж електромобілів різко зріс.
У грудні 2021 року продаж електромобілів уперше перевищив продаж автомобілів з дизельним двигуном у 18 європейських країнах. У Західній Європі покупці автомобілів придбали 176 000 нових електромобілів, порівняно зі 160 000 автомобілів з дизельним двигуном.
ЄС планує заборонити продаж автомобілів із двигуном внутрішнього згоряння з 2035 року.
Але щоб задовольнити попит, що росте, постачальникам потрібна величезна кількість рідкісноземельних металів.
Літій є найбільш поширеним із цих металів, але також використовуються графіт та кобальт.
Для досягнення кліматичної нейтральності до середини століття ЄС буде потрібно у 18 разів більше літію, ніж зараз, до 2030 року та майже у 60 разів більше до 2050 року.
Але в Європі є тільки одна діюча літієва копальня в Португалії, а це означає, що вона сильно залежить від імпорту.
ЄС імпортує 78% свого літію з Чилі, тоді як США та росія постачають 8% та 4% відповідно.
Президент Європейської комісії Урсула фон дер Ляйєн заявила минулого місяця, що "літій та рідкісноземельні елементи скоро стануть важливішими за нафту і газ".
Чи є літій екологічно чистим?
Бензинові автомобілі дуже шкідливі для планети. Транспорт виробляє близько чверті загальних викидів ЄС. Але будь-який вид видобутку ресурсів шкідливий планети, і літій не виняток.
Це пов'язано з тим, що видалення сировини може призвести до деградації ґрунту, нестачі води, втрати біорізноманіття, порушення функцій екосистеми та збільшення глобального потепління.
ЄС також обговорює, чи слід класифікувати літій як небезпечний матеріал, що може збільшити вартість проекту.
Коли літій виробляється з використанням ставків-випарників, для виробництва однієї метричної тонни літію потрібно близько 2,2 мільйона літрів води.
Нові проекти з видобутку корисних копалин також можуть залучити місцеву опозицію. Наприклад, екологічні протести в Сербії змусили уряд відкликати дозволи Rio Tinto на найбільший у Європі літієвий проект.