Метою використання зазначеного механізму спеціальних заходів є підтримка вітчизняної галузі легкового автомобілебудування внаслідок поступового зниження ставок ввізного мита на легкові автомобілі походженням з ЄС (на більшість видів протягом 10 років з 10% до 0%).
Зокрема, це може відбуватися шляхом тимчасового підвищення ставок ввізного мита (не більше ніж до рівня 10%, але не вище ставки ввізного мита (пільгової), що діяла у 2015 році) на легкові автомобілі походженням з ЄС.
Обсяг імпорту в Україну автомобілів, які класифікуються за кодом УКТ ЗЕД 8703, походженням з країн ЄС склав у 2015 році — 38,9 тис. штук, а за 9 місяців 2016 року — 30,6 тис. штук.
Таким чином, якщо у вересні 2017 року кількість імпортованих в Україну легкових автомобілів досягне 45 тис. одиниць і при цьому будуть дотримані інші вимоги, після консультацій зі стороною ЄС Україна матиме можливість підняти ставку ввізного мита до 10% виключно на період до кінця 2017 року.
При цьому, оскільки відповідно до графіку України ставка ввізного мита на легкові автомобілі (нові, з об’ємом двигуна понад 1500 см 3, але не більш як 2200 см 3) походженням з ЄС у 2017 році становитиме 8,2%, спеціальне мито не може перевищувати 1,8% відповідно.
Механізм застосування спеціальних заходів може бути застосований протягом періоду від 2 до 15 років дії Угоди про асоціацію між Україною та ЄС (не застосовувався протягом першого року).