Таке рішення суд ухвалив сьогодні, 16 червня.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Несправний карданний вал: як токсичне ставлення Scania до українських партнерів гальмує шведські вантажівки
“Перерва оголошується з двох причин: суду потрібно засвоїти матеріали, що були подані у ході засідання, а також надати можливість новим представникам компанії "Журавлина“ ознайомитися з матеріалами справи”, — вказав головуючий суддя Геннадій Коробенко.
Додамо, що сьогодні, 16 червня, суд зібрав докази у справі та заслухав аргументи сторін. Наступне судове засідання відбудеться у четвер, 24 червня, об 11 годині 40 хвилин.
Відзначимо, що адвокати “Журавлини” звернули увагу суддів на те, що Scania в якості аргументу посилається на судову постанову 2012 року, згідно з якою шведська компанія ухилилась від сплати податку на додану вартість у загальному розмірі 268 865 грн за рахунок фіктивного придбання агентських послуг, надавши підроблений документ. Утім, сьогодні в ході судового процесу адвокати Scania так і не прокоментували ймовірне фальшування документів.
Scania VS “Журавлина”: суть конфлікту
Судові процеси між дистриб’ютором шведських вантажівок Scania та українським підприємством “Журавлина” тривають ось уже близько дев’яти років. Конфлікт почався з бажання дистриб’ютора шведських вантажівок Scania Україна у 2009 році змінити умови договорів для сервісного та дилерського центру “Журавлина” на менш вигідні. При цьому нові умови були ініційовані вже після зроблених “Журавлиною” інвестицій у шведського дистриб’ютора. Коли український дилер запропонував обговорити ситуацію, керівництво Scania Україна опублікувало на сайті повідомлення для клієнтів про те, що відносини з українцями розірвані, хоча договори все ще були в силі, а спеціальна процедура щодо їх розірвання не була запущена.
Відтоді між двома суб’єктами господарської діяльності почалися тривалі та складні судові процеси. У результаті кульмінацією цих судових процесів у 2020 році стала перемога “Журавлини” за 123 млн грн компенсації за 2012-2017 рр. У публічному просторі рішення суду зустріло опір з боку шведської сторони, окремих народних депутатів, які нібито захищають права інвесторів. Scania Україна заручилася підтримкою народних депутатів з “Слуги народу”, зокрема, голови Тимчасової спеціальної комісії (ТСК) з питань захисту прав інвесторів Галини Янченко, яка в своєму блозі чітко озвучує позицію тільки шведської компанії і свої сумніви в неупередженості суду першої інстанції.
До того ж, під час судового процесу Scania влаштувала безкоштовний тест-драйв, екскурсію й “обід в колі друзів однодумців” народним депутатам від “Слуги народу” Галині Янченко та Денису Маслову. Після чого “слуга народу” Галина Янченко вкотре публічно в судовому спорі двох інвесторів — українського та іноземного — підтримала шведську Scania.
Позицію Scania в пресі неодноразово озвучував посол Швеції в Україні Тобіас Тіберг, називаючи українську систему правосуддя корумпованою, через що подальші шведські інвестиції можуть виявитися під питанням. Такі заяви багато експертів вважають проявом неповаги з боку іншої держави до українських суддів і України в цілому. З останніх, на думку експертів, спроб тиску на суд з боку Scania можна назвати розміщення поряд з будівлею Північного апеляційного господарського суду білборду з символікою компанії натяком на те, що від рішень суду залежать інвестиції в Україну.
При цьому за цей час українській компанії “Журавлина” в судовому порядку вдалося довести, що договір був розірваний не відповідно до його умов. Українці також в суді довели, що після того, як почався конфлікт, Scania Україна усіма можливими способами перешкоджала українському дилеру та сервісному центру виконувати свої зобов’язання за договором: відключила від всіх можливих електронних систем і сервісів з обслуговування клієнтів.