“При роботі на умовах концесії держава чи місцева громада, не втрачаючи права власності на концесійне майно, отримує регулярний дохід у вигляді концесійних платежів, інвестиції у відновлення або будівництво об’єкту концесії, а також досвідченого оператора у відповідній сфері. З цієї точки зору я вважаю переваги концесії у порівнянні з приватизацією очевидними”, — розповів експерт.
Олег Матюша наголосив, що за поодинокими винятками, більшість державних і муніципальних аеропортів в Україні знаходяться в стані занепаду, а держава демонструє неспроможність ефективно інвестувати кошти у відновлення аеропортової інфраструктури та здійснювати її ефективну експлуатацію.
“В таких умовах, концесія може бути оптимальним та чи не єдиним варіантом залучення приватних інвестицій і швидкого відновлення аеропортової інфраструктури в Україні. Проте для успішності концесійних проектів важливо збалансувати інтереси держави та приватного партнера. З одного боку, держава зацікавлена у відновленні регіональних аеропортів з незначним пасажиро- та вантажопотоком. З іншого боку, приватні інвестори зацікавленні в концесії лише великих аеропортів з пасажиропотоком в кілька мільйонів на рік”, — розповів він.
Матюша відзначив, що Міністерстві інфраструктури України має намір запропонувати інвесторам компромісний варіант “пакетної концесії” аеропортів, що має на меті врахування як державного так і приватного інтересу.
“Це коли одночасно з аеропортом із прибутковим аеропортом з наявним великим або перспективним пасажиропотоком у концесію інвестору передаватимуться також 1-2 невеликих регіональних аеропорти з зобов’язанням щодо їх відновлення та розвитку. За умови належної підготовки договору концесії, забезпечення виконання таких зобов’язань інвестором не є проблемою”, — роз’яснив він.
Нагадаємо, міністр інфраструктури Владислав Криклій раніше заявляв, що Україна зацікавлена в передачі аеропортів в концесію.
“Ми в принципі хочемо запускати таку модель, де держава забезпечує злітну смугу і умови по аеродрому, а інвестор — вкладає у термінал, його розвиває, насичує, сервіси запускає. Критична інфраструктура — за нами, термінали — за інвесторами”, — каже міністр.
Також нагадаємо, цього року Україна успішно передала в концесію морпорти “Ольвія” та “Херсон”.
Зокрема концесінер порту “Ольвія”, катарська компанія QTerminals WLL окрім регулярних концесійних платежів за договором, має інвестувати у модернізацію і розвиток порту близько 120 млн дол. США, а також додатково спрямувати 2,9 млн дол. на розвиток місцевої інфраструктури.