Деталі
“З першого дня існування НАБУ його діяльність спрямована на досягнення тривалих і переконливих результатів. НАБУ визнано на державному, регіональному та міжнародному рівнях як найбільш професійний Антикорупційний правоохоронний орган", — зазначили автори стратегії, посилаючись на статтю 36 Конвенції Організації Об'єднаних Націй проти корупції.
Однак важливо зазначити, що згадана Конвенція ООН, як і Стаття 36 Конвенції не містить даних про НАБУ. Ця стаття свідчить лише про те, що кожна держава-учасниця забезпечує наявність самостійного органу, що спеціалізуються на боротьбі з корупцією.
Крім того, у НАБУ запевняють про непорушне дотримання Конституції України, хоча суперечки про законність статусу органу тривають досі. Критична маса експертів і вчених вважають, що навіть недавні зміни до Закону, коли НАБУ стало органом виконавчої влади зі спецстатусом замість правоохоронного — не відображають норми Конституції. Крім того вважається, що втручання іноземців у діяльність органу — пряме порушення суверенітету України.
Втім НАБУ впевнене, що діє законно і повідомляє про свої успіхи, а саме притягнення до відповідальності (так вважають не вироки, а кримінальні справи щодо особи) міністрів, народних депутатів, суддів і керівників держпідприємств: “до появи НАБУ чиновники такого рівня до кримінальної відповідальності за корупцію не залучалися... НАБУ зламало цей стереотип". Заява відверто спірна, оскільки до появи НАБУ чиновники вищого рівня так само притягувалися до відповідальності, не кажучи вже про суддів і керівників держпідприємств. Причому, варто згадати, що притягнутий нещодавно НАБУ до відповідальності ексміністр інфраструктури Володимир Омелян отримав у ВАКС виправдувальний вирок, що так само ставить під сумнів професіоналізм детективів.
У "Стратегії розвитку" НАБУ наводить позитивні оцінки з боку міжнародних експертів, серед яких ексгенеральний директор Європейського управління по боротьбі з шахрайством Джованні Кеслер, почесний декан Міжнародної Антикорупційної академії Мартін Кройтнер, голова програми "Антикорупційна ініціатива ЄС" Аллан Паю і його попередниця Ека Ткерашвілі.
Водночас цього року європейські аудитори надали іншу оцінку діяльності НАБУ і для останніх вона була невтішна: таких масштабів корупції як в Україні немає ніде в Європі, зазначили європейці.
Водночас НАБУ повідомляє про масштабну просвітницьку роботу через різні "фестивалі думок", літні школи та табори для студентів. До слова, раніше УНН писав про участь детективів НАБУ в різних проектах Фонду "Відродження" Джорджа Сороса, за які вони отримують гроші і на які, по суті, витрачають свій робочий час, оплачуваний українськими платниками податків.
Додамо
Фінансує НАБУ як держава Україна, так і інші держави, серед яких США, Британія, Данія та ЄС. Однак, на переконання антикорупціонерів, їх боротьбі з корупцією в Україні, як і раніше, заважає "опір з боку політичних і олігархічних структур", хоча на відміну від інших органів, НАБУ має власну прокуратуру (САП) і суд (ВАКС). Скаржаться у НАБУ і на відсутність аудиту, що стало "предметом політичних спекуляцій", а також надмірну завантаженість "економічними справами Майдану", які перейшли у спадок від Генпрокуратури після позбавлення їх функції слідства. При цьому в НАБУ вважають несправедливим те, що Генпрокурор володіє монопольним правом відкривати досудове розслідування щодо народних депутатів, що, на думку антикорупціонерів, ставить під загрозу їх незалежність.
Серед подальших загроз НАБУ вбачає підпорядкування якому-небудь держоргану України, упередженість суддів, опір олігархів. У побажаннях же НАБУ вказує суддівську реформу (яка на порядку денному, але, по суті, не має до них відношення, оскільки є ВАКС), позбавлення СБУ функцій розслідування корупції (яка останнім часом демонструє активність на тлі пасивності НАБУ), підтримку НАБУ з боку українців (які стрімко втрачають до них довіру, згідно з соцдослідженнями).
Одним зі своїх ключових завдань НАБУ вбачає отримання можливості знімати інформацію з каналів зв'язку (прослуховувати), комп'ютерів і систем контрольованої доставки. Крім того акцентує на необхідності збільшення фінансового забезпечення, чисельності штату і бюджету на тренінги для детективів, а так само закріплення в законодавстві пенсійних і соціальних гарантій для співробітників НАБУ.
Зниженню довіри в НАБУ присвятили окремий розділ. Негативне явище пояснюють завищеними очікуваннями українців і відсутністю "комунікаційних продуктів, спрямованих на виконання завдань НАБУ". Вирішувати проблему антикорупціонери мають намір посиленням комунікаційної кампанії.