“Є статут Інтерполу, в ньому стаття 2, стаття 3, де передбачені випадки, коли механізми Інтерполу не застосовуються — це різного роду збройні конфлікти, революції, інші форс-мажорні ситуації, такі злочини, як державна зрада тощо. У випадках вчинення цих злочинів використовувати канали Інтерполу просто неможливо... В принципі, РФ добре знає, що таке стаття 2, стаття 3 статуту Інтерполу, і шукає відповідні механізми, яким чином їх обійти. Одним з таких механізмів є надсилання так званого циркулярного повідомлення”, — розповів співрозмовник.
Він пояснив, що Інтерпол, його штаб квартира — це, умовно кажучи “декілька баз даних”, і є канали спілкування, затверджені в рамках структури Інтерполу з країнами-членами. Це канали закритого зв’язку, де Національне бюро Інтерполу — центральний орган, який відповідає за комунікацію з Інтерполом в кожній з країн.
“Вони здійснюють комунікацію з країнами-членами Інтерполу і штаб-квартирою. Наприклад, та чи інша країна виставляє червону або синю картку тощо щодо певної особи. Інтерпол затверджує все, і каналами Інтерполу циркуляром ця інформація розсилається всім країнам-членам. Водночас в окремих випадках є потреба, наприклад, не задіяти всі країни-члени Інтерполу, а якісь окремі. Для цього надсилається циркулярне повідомлення, в умовах, коли червона картка не виставлена на особу, наприклад, в країнах, де найбільш ймовірно той чи інший правопорушник може з’явитись”, — зазначив Єнін.
З його слів, у разі, коли на людину виставлена червона картка — стандарти досить жорсткі, тому що є перелік механізмів, документів, які треба надати, гарантій.
Він розповів також, що Україна теж в певні моменти використовувала циркулярне повідомлення через складності з виставленням червоних карток. Водночас за останній період на них зреагувала тільки одна країна — Греція, але навіть там затриманого по циркулярному повідомленню України відпустили за декілька днів і без пояснень.
“Чи так само буде з паном Мазуром чи ні, я стверджувати не буду. Суто формально має бути обраний запобіжний захід, і протягом 40 днів країна, яка запитала видачу, має право надіслати всі відповідні підтверджуючі документи, в даному випадку — до Польщі. Після цього Польща має провести екстрадиційну перевірку, тобто, не досліджуються деталі справи, докази тощо, а, як правила, виявляються ті підстави, які можуть перешкоджати його видачі в іншу країну, зокрема, наприклад, можливість його переслідування за політичні, релігійні погляди, можливість застосування до нього нелюдського поводження, катування і тому подібне”, — сказав колишній заступник Генпрокурора.
В даному випадку, зазначив він, Росія з моменту затримання Мазура має 40 днів для того, щоб надіслати до Польщі повний пакет документів для проведення екстрадиційної перевірки, серед них: підстави оголошення в розшук, в тому числі рішення суду, гарантії, що вони вимагатимуть його видачі у випадку прийняття такого рішення польською стороною і низка інших документів.
“Я не уповноважений називати конкретні країни, але у нас на практиці були випадки, коли ми вирішували в двосторонньому порядку такі питання з тою чи іншою країною. Так складалось, що країні „x“ був потрібен громадянин „y“, а нам був потрібен наш громадянин „z“. І ми в такий спосіб на двосторонній основі розходились, рятуючи наших громадян від можливих політичних переслідувань на території Російської Федерації. Тому я хочу сподіватись, що керівництво Генеральної Прокуратури України проявить всі свої здібності, навички тощо і вирішить найближчим часом цю ситуацію”, — повідомив співрозмовник.
Він підкреслив — на сьогодні російська сторона здійснює системний комплекс заходів з фіксації будь-яких можливих “порушень” з боку учасників АТО.
“В такий спосіб вона впливає на моральний стан бійців і командирів, які проходять військову службу на території ООС, і використовує для цього міжнародні канали, зокрема Інтерпол. Якщо Україна не буде вживати активних кроків на цьому напрямку, все це в подальшому матиме кумулятивний і вкрай негативний ефект”, — додав Єнін.
Нагадаємо, 9 листопада у Польщі затримали заступника командира УНСО, добровольця Ігоря Мазура.
Віце-спікер Сейму Польщі Малґожата Ґошєвська запевнила, що затримання активіста і ветерана війни на Донбасі Ігоря Мазура в Польщі є “виключно технічним” кроком і гарантує невинність затриманого.
Ігор Мазур активіст та учасник Революції Гідності, в 2014-ому році був керівником “Правого сектору” В Київській області та начальником штабу 24-ої сотні Самооборони Майдану.
З травня 2014-ого воював в зоні проведення АТО в добровольчому батальйоні, в 2015-ому році долучився до лав ЗСУ. Після демобілізації продовжив активну громадську діяльність, став головою партії УНА-УНСО та заступником головного командира УНСО.
Крім того Ігор Мазур є головним спеціалістом Офісу Уповноваженої ВРУ з прав людини, помічником народного депутата України та має державні нагороди, отримані за участь у захисті незалежності та суверенітету України.